tisdag 18 februari 2014

Like a BoS...

bos1

Har du en Book of Shadows? Hur ser den ut och hur använder du den? Och vad kallar du den? Jag, som studerar svenska och allmänt brukar försöka undvika anglicismer åtminstone i städat språk har fortfarande problem med termer som "Skuggbok"... Nå, det börjar närma sig att jag faktiskt tar tag i min wicca-terminologi-kandidatuppsats, så kanske saken ändrar om nåt år eller så ;)

Jag har två stycken: Min första, som numera har fått repareras med eltejp för att katterna varit på den, och min andra, som jag egentligen inte påbörjat än eftersom jag inte vet hur jag ska ta mig an den. Anledningen till att jag alls skriver om mina BoS...ar (?) är att den jag har i bruk nyligen blivit uppdaterat med inte mindre än 7 sidor extramaterial :) Jag insåg här i helgen då jag och Stella firade esbat att jag fortfarande inte klistrat in Handfästningsmallen (som gjordes för ett år sedan) eller breven med texter som Stella skickade per snigelpost nån gång 2011 :P Så, jag tog mig tid att sätta mig ner med klister och sax och lite glitter (det är trevligare att läsa i efterhand om det är lite scrapbookfiilis över det hela), och nu börjar jag ha det. Insåg också att min gamla BoS nu är till hälften uppanvänd! Det tog bara, vad, 8 år?

Det skulle vara roligt om det fanns nåt sätt att ta reda på när jag riktigt blev häxa, för jag har inget datum för det. Wicca fann jag hösten 2005, men vid den tidspunkten hade jag redan sett mig som häxa i åtminstone 2 år redan. Om jag bara hittade den där boken som utlöste det hela :3
Nåja. Jag och Stella firade i alla fall esbat i helgen, och det var avslappnat och energiskt på samma gång :) Vi prövade en ny typ av cirkelslagning, prövade sång som energiresningsmetod och kom fram till att vi i något skede ska göra en svensk översättning av Charge of the Goddess. Därtill kläckte vi ur oss en del rätt roliga språkgrodor i samband med gemenskapsmåltiden, men de gör sig bättre i muntlig form än skriftlig ^^

Hevanuhe. Trevlig mitten av februari åt er!

 

3 kommentarer:

  1. Jag har en! Fast jag kallar den för en vahetere, andlig dagbok eller något ditåt.

    SvaraRadera
  2. Jag har haft ett antal anteckningsböcker genom åren. Av någon anledning har jag alltid gått och väntat på att hitta "min BoS" så att jag sedan kan föra över all info i den. För några år sedan kökpte jag dock en bok i A5-storlek och började använda den som BoS. I den har jag fört dagbok över vad jag sysslat med, gjort anteckningar om olika saker etc. Jag har haft en skild bok specifikt för texter och teori.

    På nåt vis har jag velat skilja åt teori, texter, fakta och dylikt från de allmänna flumtankar som vanligtvis finner sin väg in i dagboken. Nu har jag några sidor kvar i min dagbok och dem har jag reserverat för anteckningar ur en bok jag håller på att läsa. Igår köpte jag därför en ny dagbok för att kunna fortsätta att flumma.

    Samtidigt väntar jag på en bokbeställning. Jag har beställt en handgjord bok som nu så småningom börjar vara färdigställd. Så den kommer nu att bli den BoS jag väntat på i alla dessa år.

    Angående vad jag kallar mina böcker. Jag tror att jag nig kommer att hålla fast i Book of Shadows, för jag tcker inte om den svenska direkta översättningen. En term som jag däremot använder rätt ofta är Grimoire, så det kan nog hända att jag kommer att tala om stora boken som grimoire och BoS samtidigt. Dagboken kommer nog att fortsätta kallas BoS. Sedan kanske jag ger personliga namn åt dessa böcker också. Jag har en liten handbunden bok som jag namngivit Esmeralda.

    Nu avslutar jag och ursäktar för ett pratigt inlägg. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Det där är också en grej jag gärna skulle undersöka - skillnadnen mellan grimoire och BoS :)

    SvaraRadera