tisdag 25 juni 2013

Så gå vi mot mörkare tider

Godtisdag :) Hur var er midsommar? Jag spenderade årets Litha med vänner ute vid en villa, festade väldigt lugnt, badade bastu och åt grillmat och tog "vinterklåddin" (dvs. tog sommarens första dopp). Eftersom vi var mer än halva covenet på plats och därtill flera öppensinnade och intresserade så tänkte vi hålla en enkel Litharitual med mig och Stella som översteprästinnor, men sen drog tiden iväg med oss och det blev inte av, tyvärr. Det skulle varit helt intressant, jag som aldrig har deltagit i gruppritual med andra än hedningar på plats (om man inte räknar med Auroras handfästning). Vi hann dock lägga upp en helt vacker ritualmall, som jag borde ta och passa på att skriva av från Stellas BoS i nåt skede, för det var en väldigt praktisk lösning.

1044861_10151509669772514_1805813584_n(Foto av J.Å vid soluppgången)


Vi var ute vid en väldigt naturskön plats vid en sjö, och jag slogs av tanken, eller snarare talesättet, att wiccaner och naturtroende inte har några tempel, utan att hela naturen är vårt tempel. Jag föredrar att se det som att vi visst har tempel, våra är bara aningen större än de flesta andra... Och där jag stod längst ute på bryggan och såg ut över vattnet och skogskanterna och himlen runt om så kunde jag inte annat än beundra vårt tempel. Under något skede av kvällen var det också nån som använde uttrycket "Vattenmodern", som motpol eller jämförelse till "Jordmodern". Jag tyckte det var ett väldigt vackert och intressant uttryck, och något jag gärna filosoferar vidare kring. Vår jord består ju ändå av mer vatten än jord, och vi mänskor består till stor del av vatten. Åh, ritualinspis...

Så hur gick det med Litha-detoxen, kanske nån undrar? Njääh. Inte särdeles bra. Jag fick lite bättre sygnsrytm och lärde mig dricka mer vatten, men i övrigt var det inte särskilt hävt. Ja, och sen upptäckte jag som produkt av att jag undvek alkohol, de alkoholfria ölsorterna :) Billigare för plånboken på krogen, huvudvärken dagen efter, och levern sådär allmänt. MEN, jag genomgår en fysisk detox här efter Litha istället.

Något exklusivt Lithafirande har jag inte tagit mig för, men frågan är ju om det behövs med tanke på att jag ju ändå firade midsommar. Kanske jag bara sätter mig ner här ikväll med runorna och funderar lite i min egen stillhet på vart världen är påväg. Åh härrigyyd sånt flum, ändå ;P Nåja. Kanske jag fått sagt vad jag ville få sagt. Midsommar är över och världen blir nu långsamt mörkare igen. Jag som aldrig varit mycket av ett sommarbarn (Daughter of autumn, Sister of Spring) välkomnar det annalkande mörkret!

cropped-Full_Blue_Moon_by_ILICarrieDoll.jpg

P.S. Nån som tog tillfället att kika på supermånen i söndags? var det nån supermåne? :)

//Holly

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar