tisdag 8 januari 2013

Eko-snack Vasa

Det rör sig så mycket tankar om ekologi och naturligt leverna i mitt huvud för stunden, att jag tror jag ska försöka ventilera via bloggen en aning. Funderar lite på att eventuellt starta en helt skild om ekologi och vegetarianism, men eftersom det skulle bli min tredje aktiva blogg, så får mina läsare åtminstone för stunden stå ut med mitt ekosnack allt som oftast :)

För det första var jag idag och klippte mig - Till en Ekofrissa :) Jag har ett tag redan gått och funderat på det här, men visste inte om det fanns nån sån i Vasa. Sen råkade jag via google (och Maggis blogg, jag som jag då alltså inte läser, men tack för att jag via dig hittade rätt!) få veta att Hiusasema sedan september har en utbildad ekofrissa. Sagt och gjort, jag bokade tid, och var dit och klippte mig idag.Nu utnyttjade jag ju då egentligen inte de specifikt ekologiska tjänsterna som de erbjuder, som växtfärgning, eftersom jag bara skulle klippa mig (och att färga håret på salong är dyrt, eko eller ej). Men, jag vill ändå gärna stöda ett företag som slår ett slag för naturligare kosmetik!

Och det var nog ett av de trevligare frissabesök jag varit på, måste medges! Outi var trevlig och duktig, och klippte precis som jag förklarade. Jag gillar dessutom skarpt att hon frågade "suomi tai ruotsi?" då jag satte mig, och så betjänade hon mig på svenska tills vi helt naturligt övergick till att båda talade sitt modersmål. Åh, jag blir så glad av språk <3 Sen kom vi också in på naturhårfärger, då hon undrade vad jag använt för henna, och jag fick tips om nya hennamärken :) Dessutom tipsade hon om att hon kommer få in en eko-hårspray som fått bra kritik, och att jag gärna kan påminna henne om att berätta mer om den ifall jag går dit fler gånger! Priset var helt behagligt också, jag betalade 34 € för en klippning med lite omformning som tog en knapp timme. Tummen upp för Hiusasema! :)

Sen vet jag inte om nån är särskilt brydd, men ett löfte är ett löfte, så jag ska säga några ord om Benecos foundation, som jag köpte i oktober.

Benecos är ett nytt märke för mig, den här produkten är inte testad på djur, innehåller inte parabener, silikoner, mineraololjor eller syntetiska doft- eller färgämnen och har certifierats enligt BDIH. Det är alltså granskad naturkosmetika, om än inte ekologisk (men helt ekologiskt smink vet jag ärligt talat inte om det är möjligt att framställa - det är ett relativt nytt område för mig). Jag betalade 11,95 € för en tub på Ekosoppi i Vasa.

Lite åsikter då också: Det här är en av de mer täckande naturkosmetika-underlagskrämer jag prövat, vilket är ett stort plus för min ganska flammiga hy. Trots vinter-torrhet har den heller inte gjort min hud irriterad, och den är trevlig att applicera. Som minus måste jag säga att jag tycker förpackningen är ful och får mig att tänka på smink man köper åt 10-åringar. Förlåt nu bara - den ser billig ut. Men sen igen är den ju relativt prisvärd (=billig!), så kanske jag borde hålla tyst? :P

Jepp! I framtiden ska jag också vara lite mer kritisk med vad jag väljer för "ekoprodukter" - I min iver över vackra formuleringar har jag många gånger fallit för produkter som i slutändan kanske haft EN ingrediens som är ekologisk, men som förstås framhävs utåt på alla sätt och vis. Mitt schampoo är ett sånt exempel. Men nåja, onwards and upwards!

//Holly

2 kommentarer:

  1. Jätekul att du testar och skriver om ekologiska skönhetsprodukter - läser med spänning! Man blir helt råddig i hjärnkontoret av att lista ut vad som är skillanden mellan "naturlig" och "ekologisk" o.s.v. HildaBlue skrev jättebra om det och gjorde en intervju för ett tag sedan, och så har hon också lovat comany check up! Väntar med spänning! http://hildablue.com/2012/10/02/company-checkup-so-what-does-natural-mean-anyway/

    Hilda har också en serie om hur man gör sitt eget smink! Jag har smått börjat testa mig fram och gjort bl.a. en egen "mineral veil", som består egentligen till 100% av bara majsmjöl (courn flour...maizena antar jag). Så har jag också testat laga mitt eget läppgloss (med mineralögonskugga som lite glitter och så alldeles riktig choklad (med dne högsta procenten kakao som går att hitta), biwax, mandelolja och kokosolja i. Blev jättemumsigt och ger lite färg och glitter.

    Tänkte ocksp tipsa om märket UNE - "naturligt" smink, som en del av produkterna är också ekologiska. Själv har jag bara testat ansiktskrämen, en ögonskugga och deras BB kräm. Gillar inte BB krämen så värst, min hud är lite för torr, men ögonskuggan är huippu! Hudkrämen är elt ok, men jag använder nuförtiden bara olja (jojoba).

    SvaraRadera
  2. Jag har återupptäckt HildaBlue nu, och har som plan att försöka plöja igenom alla hennes inlägg ^^ Ska också ta mig an det hemgjorda sminket i nåt skede, tror jag. Jag gillar ju egentligen att pynja mig "köpissaker" för att det är praktiskt, men det vore ju så oändligt mycket billigare att göra eget!
    Une var också en nyhet för mig, tror inte att jag sett det här i Vasa, men jag ska hålla ögonen öppna!

    SvaraRadera