fredag 4 januari 2013

De wiccanska högtiderna - Yule

Så har denhär lilla inläggsserien kommit till sitt slut, ett knappt år efter att jag började med att skriva om Imbolc. Det har varit skoj att själv tvinga mig att kolla upp lite fakta nu och då, även om jag ju på inget vis har gjort några djupdykningar, utan snarare skummat igenom internet. Detta bevisas av att jag använder wikipedia som källa ;) Sug på den, o akademiska värld! I vilket fall som helst vill jag nu avsluta den här kategorin med att berätta lite om Yule.


(Bild: http://thewiccalife.blogspot.fi/2010/11/solitary-yule-ritual.html)


Yule firas vid midvinter, dvs. på den tiden av året då natten är som längst och dagen som kortast. På våra breddgrader innebär det mellan 20:e och 23:e december, men det varierar lite från år till år. /1/
Det finns en stor mängd högtider inom många olika religioner som firas vid den här tiden; Hanukkah, Kwanzaa, Saturnalia, Midvinterblot... /2/, och det tycker i alla fall jag visar på att man åtminstone tidigare såg det som viktigt att uppmärksamma den här mörka tiden på året, som en tid då man blickade framåt mot den kommande, ljusare tiden. Yule anses ibland också ha kopplingar med högtiden Modraniht, som firades av anglosaxiska hedningar.



(Bild: http://justanotherstaticheart.blogspot.fi/2012/12/15-days-of-yule-history-of-holiday.html)


Yule var ursprungligen en germansk och/eller nordisk midvinterfestival, som firades under hela december och också under delar av november och januari. /3/. Det är en av de få högtiderna inom wicca som inte kan spåras tillbaka till kelterna. Även idag talar man ju om "yuletide", och de nordiska språkens namn på den kristna högtiden ljuder ju väldigt lika än idag :) (Jul, jól, joulu...).


Liksom vad gäller Samhain så är det inte en slump att Yule och den moderna kristna julen sammanfaller i kalendern - det här gjordes med flit för att lättare omvända de hedniska folken till kristendom. Enligt wikipedia var det Kung Hakón som på 900-talet i lagen flyttade tidpunkten för den kristna julen så att den skulle firas samtidigt som Yule, och att alla då skulle dricka öl till måltiden, och att högtiden skulle firas tills ölet var slut ;)
/3/ /4/



(Bild: http://www.magickalgraphics.com/yule10.htm)


Många av de sätt som man firade yule på förr i tiden har bevarats fram till idag. Förr brände man en vedklabb (the yule log) enligt gamla seder, medan vi idag hellre klär en gran och dansar kring den; Det är fortfarande vanligt med jul-bockar (i halmformat då alltså), även om den i Gävle brukar vara ganska kortlivad; Vi sjunger julsånger och äter julmat, och nog känner väl nån till historien om den eviga julskinksgrisen Särimner? ;) Man åt och drack och umgicks med vänner, och gav varandra presenter./3/



(Bild: http://carolynshomework.blogspot.fi/2010/12/etceteras-miniature-yule-log.html)


För att gå "tillbaka" till det moderna, nyhedniska firandet av yule (eller midvinter som det ibland kallas lite mer vardagligt), så är det en av de fyra mindre högtiderna. Som redan nämnt är det vid den här tiden som vi har det som mörkast, och därför firar man att ljuset snart återvänder, med den nyfödda guden. Enligt vissa wiccanska myter (som jag nån gång har läst att kritiserats för att vara väldigt moderna och helt påhittade ur det blå) så strider järnekskungen och ekkungen kring yule. De här gudarna symboliserar den mörka och ljusa halvan av året, och vid yule är det ekkonungen som vinner, varvid mörkret snart kommer ge vika för ljuset. /5/


Slutligen lite konkreta tips på vad man inkludera i sitt yulefirande, och ha med på altaret: Röda, gröna och guldiga färger är ganska självklara, som ritualmåltid passar pepparkakor och lussebullar, varför inte torkade frukter, och för egen del blir det ingen yule utan glögg och mandel..! Hyacinter och julstjärnor ifall du inte har katter hemma, i övrigt s.k. "evergreens" (som enligt kelterna var heliga eftersom de inte vissnade), såsom järnek, och varför inte mistel? Bränn tall och gran ifall du har en öppen eld, och se till att ta det lugnt och umgås med familj och vänner. Och tänk på vad Yulen VERKLIGEN handlar om ;)


yulealtare1


(Mitt yulealtare från förra året)


Nu skulle jag gärna önskar er God Yule, men riktigt så bakett ids jag inte vara. Istället hoppas jag att ni hade en trevlig yule, och att nån fått ut något av mina korta högtidsskriverier! Nu får jag hitta på nån ny serie av inlägg. Och så tror jag att jag ska städa undan mitt eget yule-altare idag - mindre än en månad till Imbolc, redan!
//Holly


Källor:


/1/ http://wicca.com/celtic/akasha/yule.htm


/2/ http://paganwiccan.about.com/od/yulethelongestnight/p/Yule_History.htm


/3/ http://en.wikipedia.org/wiki/Yule


/4/ http://en.wikipedia.org/wiki/Haakon_I_of_Norway


/5/ http://www.wicca.nu/vadarwicca/hogtiderna.html

2 kommentarer:

  1. Tack för dina inspirerande texter. Själv försöker jag nu locka in våren med ett körsbärsrosa (!) och ett ljusgrönt grovt stearinljus, som jag har på matbordet. Sakta, sakta, blir det väl hoppeligen ljusare...tycker det börjar räcka med mörker. Årstidens psykiska och fysiska "Wild Hunt" får gärna tyna ut :)

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte också ta in lite ljusare färger i lägenheten så småningom, man blir så lätt kvar i vintermörkret annars :)

    SvaraRadera