torsdag 11 oktober 2012

Eko-strukturering!

Insåg nyss att jag inte skrivit något eko-relaterat på en halv evighet, och att mina recensioner lider... jag har ju hunnit pröva en massa nya produkter utan att ha skrivit ett ord om nån av dem! Därför kommer här nu en väldigt kvick recap och lite kommentarer, samt löften om vad som är på kommande, och ett löfte om att jag ska bättra mig ;P

  • Svarta burken till vänster - Earthbound Organics' nattkräm med avocado. Jag tror jag har nämnt den nån gång, men om inte så gillar jag den skarpt! Väldigt mjuk och naturlig, och utan ett enda konstigt ämne med koder i. I mitt ansikte absorberades den dock ganska långsamt, så utan vidare en nattkräm. Jag köpte den på Alex' hemsida Natural Choice. Kan inte hitta nån fungerande länk för stunden dock :/

  • Ljusblåa flaskan: BeSave's ansiktsvatten från Ekosoppi. Jaggillade inte märktes fuktighetskräm, men ansiktsvattnet är... okej. Ingen direkt favorit, men helt fungerande. Ganska billig serie, om jag minns rätt.

  • Avlånga glasflaskan: Ansiktsvatten från Great Elm Physick Garden. Också den här från natures Choice. Tyvärr ett botten-napp - jag kan inte tåla lukten... dock väldigt förmånlig, och 100 % ekologisk!

  • Fyrkantiga pappburken - Vit lera från Vihreä Kosmetiikka, köpt från Ekosoppi för ungefär en tia. Innehåller alltså vitt lerpulver som man kan använda för att göra egna ansiktsprodukter :) Helt ljuvligt! Min favorit är lera+naturell joghurt och litelite honung. Funkar till allt möjligt! Här har jag skrivit lite om lera tidigare.

  • Tuben längst fram - Fuktighetskräm från Frantsila (lokalt märke!). Ganska dyr för såpass liten tub, fungerar helt okej men ingen superprodukt. Men då igen är fuktighetskrämer de svåraste då det gäller ekologiska produkter - jag söker fortfarande. Stort plus från mitt håll för att det är så närproducerat :)

  • Nästan tomma hylsan längst fram till höger - Foundation från Santé. Det här har varit min perus-foundation ett tag, och finns i flera färger på Ekosoppi. Helt bra, vet faktiskt inte riktigt vad jag ska säga mer då det är den enda ekologiska underlagskrämen jag använt..! Santé är dock ett bra märke, och jag har inga direkta klagomål åtminstone :)

  • Vitblåa tuben - Bastandkrämen från Lavera. Jämförbar med Kingfisher's tandkräm, men om jag minns är den aningen billigare. Helt basic tandkräm, också jämfört med vanliga produkter. Dock förstås många gånger dyrare jämfört med Pepsodent eller Euroshopper...


...Yes. Tyvärr har jag inga specifika priser att ge, och det här blev hemskt kort återgivet. Jag vill ändå nämna den på något vis! Skulle också kunna nämna hårfärgen jag använder, och kokosoljan jag har till huden och matlagningen, men färgen är slut för stunden, och jag tror inte jag orkar börja recensera alla mina ekologiska matvaror :P Jag ska försöka skärpa mig, i vilket fall som helst! Dagens inköp har kvittot i behåll, och de ska redogöras för då jag har hunnit pröva allting ordentligt...

Så vad har jag då köpt idag..?
Trots att jag tidigare inte var så impad av Madara så ger jag dem nu ett ordentligt försök. Jag har skaffat både rengöringsskum, rengörande ansiktsvatten och djupfuktgörande kräm. Vi ska se när jag hinner testa dem, för jag använder gärna upp det jag har kvar av mina gamla grejor. Men det är på gång :) I samma veva köpta jag också ny tandkräm från Logodent och passade på att pröva en ny foundation, den här gången från Benecos.

Aj aj, så plånboken... Men varsågod, sa den snälla damen på Ekosoppi, och gav mig ungefär en miljon testförpackningar av shampoo och ögonkrämer ^^ Upp till bevis!

//Eko-Holly

2 kommentarer:

  1. Tusen tack för att du recenserar ekologiska produkter! Jag får nippor av att hitta rätt produkter i ekojungeln och litar inte på så värst mycket jag läser på nätet. Men dig litar jag ju på förstås! Vad gäller ansiktshudkräm så testa jojoba-olja! Det funkar skitbra på mig (torr hud med tendenser att bli fet på näsan och pannan). Jag droppar några droppar jojoba i gropad handen och lägger sedan i en-två droppar tea tree oil och smörjer sedan huden direkt efter att jag duschat. Om jag duschat på kvällen innan jag går och sova så lägger jag i lavendel istället för tea tree. Absorberas skitbra och blir inte alls för oljigt eller klottigt tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Vad skoj att nån gillar ^^
    Jojoba-olja, got it! Ska aboslut prövas :) Men är det inte dåligt för huden att smörja in den med eteriska oljor? Tycker just att jag läst om det nånstans... Men kandke det bara gällde helt outspädda, och då gäller det ju inte här :)

    SvaraRadera