onsdag 10 oktober 2012

De wiccanska högtiderna - Mabon

Jag hann redan ett tag undra ifall jag skulle skippa den här delen och gå direkt över till Samhain - som redan lurat runt hörnet! - men det skulle ju vara att ge upp. Så, här kommer, förskräckligt sent, lite matnyttig information om Mabon!



Mabon firas omkring 21.9 (på södra halvklotet firar man Mabon runt 21.3), och i vardagsmun brukar man tala om höstdagjämningen. Mabon har också en hel del andra namn, såsom Vinskörden, Äppelfesten, Avalon's Fest, och den andra skördefesten. Det kommer alltså inte som nån överraskning att Mabon är en av skördehögtiderna, efter Mabon, och att man främst firar för att tacka för den skörd vi fått, och förbereda sig för mörkare tider.



I våra breddgrader är det kanske ännu mera höst än på andra ställen, och särskilt om man bor inne i städer och inte på samma vis lägger märke till skördetiderna, kan man om man vill istället fokusera på balansen mellan ljus och mörker.
Mabon är också en Walesisk Gud, och jag citerar;
"He was a great hunter with a swift horse and a wonderful
hound. He may have been a mythologized actual leader.
He was stolen from his mother, Modron (Great Mother),
when he was three nights old, but was eventually rescued
by King Arthur (other legends say he was rescued by the
Blackbird, the Stag, the Owl, the Eagle, and the Salmon).
All along, however, Mabon has been dwelling, a happy captive,
in Modron's magickal Otherworld -- Madron's womb. Only in
this way can he be reborn. Mabon's light has been drawn
into the Earth, gathering strength and wisdom enough to
become a new seed."



Mabon har ibland kallats för Häxornas Thanksgiving. En term jag gillar skarpt :D Symbolen för mabon är bl.a. äppel, rött och guld, sädeskärvar och i princip alla typer  av skördesymboler. Mabon är en bra tid för formler som rör balans och harmoni, och också för skydd (t.ex. av hemmet). Ibland gör man en strådock för att symbolisera skördeguden, och bränner sedan upp den. En vanlig detalj är också att skära upp äpplen "fel väg" (dvs. rakt över kärnhuset), och inkludera dem i ritualer och/eller formler på något vis. Har du t.ex. tänkt på eller märkt att man då får ett pentagram i mitten av äpplet?



Sedan lite referenser till slut: Träslag som passar Mabon är t.ex. valnöt, saffran, mandel, nypon och solros. Insåg nu att jag bara plockat med sådana som också är ätbara nötter eller har ätbara delar, så de passar också i Mabon-rätter :) Rökelse kan vara tall, myrra eller salvia, kristaller exempelvis bärnsten, citrin, kattöga eller nån annan som styrs av solen. Förutom rött och guld passar pckså brunt och kanelfärger.

Här är mina källor:
http://www.earthwitchery.com/mabon.html
http://paranormal.se/topic/mabon_-_hostdagsjamning.html
http://paganwiccan.about.com/od/mabontheautumnequinox/a/AllAboutMabon.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Mabon_%28Wicca%29#Autumnal_Equinox
...och bilderna är alla googlade.

Det blev en ganska tafatt beskrivning och det ursäktar jag för, men den lilla Mabonenergi jag hade har nog runnit ut :P Samhain nästa! För övrigt börjar jag själv vara lite kritisk till mina källor, och tycker inte om att egentligen stjäla bilder från Google... men det får duga tills vidare. Det är ju inte princip nån kandidatavhandling jag skriver ändå!

//Holly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar