tisdag 28 augusti 2012

Wicca-kit för Nybörjare?

Sista dagen före skolan börjar, jag sitter hemma och surfar, får för mig att tända rökelse, automatiskt åker "Hedningarna" på på stereon, och mitt i allt dansar jag omkring i lägenheten och får lust att skriva nåt wicca-relaterat :) Så, här kommer något jag funderat på att skriva om ett tag - Vad man kan behöva, som nybliven wiccan eller wicca-nyfiken.

Först Den Stora Förklaringen (Tm): Alla grejor du tänkbart kan äga är sist och slutligen inte på något vis nödvändiga, och bara döda ting. Att äga trettio kristallkulor och fjorton ritualklänningar gör dig inte duktigare på magi eller en bättre häxa. MEN - åtminstone då man just påbörjat sin vandring kan det vara till viss hjälp att använda föremål för att hjälpa en koncentrera, underlätta riktandet av energier, och försätta en i rätt stämning. Plus att jag personligen tycker att det ofta gör ritualer och övningar roligare och vackrare om man har lite "rekvisita" :) Nog vore ju också vilket bröllop som helst mindre färgglatt utan ringar, brudbukett, klänning och bröllopstårta.
Jag vill bara poängtera att det inte är grejorna som gör häxan, och att allt för många sätter för mycket tyngd på det materiella. De är hjälpmedel, men bara om de hjälper dig. Annars är de mest ivägen, och då klarar du dig bättre utan dem.



Nåja, då hade vi den förklaringen ur världen. Det som jag nu kommer ta upp är de saker som jag personligen tycker är rätt allmänna hjälpmedel, och som fungerar i de allra flesta ritualer eller övningar. Ja, och det gäller för övrigt andra hedniska inriktningar än wicca också, kan jag tänka mig. Det här är helt enkelt en enkel lista som jag gärna skulle ha läst för 10 år sedan, då jag var ung och grön och var beredd att göra av med hur mycket pengar som helst på en massa onödigt kräääsä för att jag trodde att det skulle hjälpa mig :)

  • Stearinljus. För att det är något som de flesta redan har hemma, och om man vill uppnå ett visst syfte finns det enorma utbud i de flesta större butiker nära dig. Det naturliga ljuset från eldsflamman hjälper en ofta att komma i rätt stämning, och man kan koncentrera sig på ett konkret objekt, vilket åtminstone i början hjälpte mycket för mig. Ljus är fantastiska att öva meditation med, och du kan välja form och färg enligt smak, tycke, och ändamål! Dessutom höjer knappast någon på ögonbrynen ifall du har ett ljus stående i en hylla, de är ganska vardagliga :)

  • Nån doftolja eller rökelse. Det här av den enkla orsaken att dofter är kraftfulla minnes-skapare, och om du ofta tänder en viss rökelse eller bränner en viss olja då du håller på med magi, så vänjer kroppen sig vid doften och du kommer lättare in i den stämning du behöver för att vara mer effektiv. Jag använde ofta lavendelolja under min riktigt första tid som häxa, och det slår aldrig fel numera :) Välj en doft du gillar. Och om du väljer olja, se till att skaffa en bra aromalampa.

  • Salvia och/eller salt. För att jag personligen tycker det är ganska viktigt att redan från början skaffa sig goda renings-vanor, och det är enligt mig enklare att rena utrymmen än sig själv till en början. Källvatten går också bra, eller nån annan renande ört eller rökelse, sålänge den fungerar för dig.

  • Anteckningsmaterial. Behöver inte nödvändigtvis vara en Book of Shadows eller Book of Mirrors redan från början, men kan gärna vara det :) Det är skojigt att läsa i den många år senare. Den här tog jag med i listan för att det är nyttigt att skriva ner egna tankar och upplevelser, dikter, recept, och vad som nu kan tänkas komma till en. Drömmar kan också analyseras i din bok eller ditt block. I brist på annat kan du göra en "Disk of Shadows" och spara dina tankar på datorn :)

  • Ritualklädsel. Det här behöver inte vara något mer extravagant än en skild tröja du bara använder för magi/ritualbruk. Naturligtvis kan man ha på sig precis vad man vill, men mig har det iaf hjälpt om jag förberett mig också fysiskt genom att klä mig annorlunda före energiarbete. Senare kanske du vill skaffa nåt vackrare, men till en början duger vad än du anser passligt. Undvik hur som helst långa, fladdriga ärmar, som lätt börjar brinna. Knyt också upp ditt hår ifall det är långt.

  • En stav. Det här kanske nån tycker redan är överkurs, men det är ett så enkelt föremål att skaffa så jag tar med det ändå. Med staven riktar du enklare energi, och slår din cirkel, än med din krafthand. Lite som stödhjul på cykeln :) Vill man lära sig cykla helt utan stödhjul är det lika okej, men jag tycker det var ganska roligt att söka efter en bra stav åt mig, och numera har jag tre stycken, som alla är i användning. Och för den delen ska man inte se sig som sämre för att man använder stav istället för hand (eller vice versa) - det är en smaksak.

  • Ifall du vill sätta upp ett altare skulle jag ännu till sist vilja påstå att det kan vara en idé att skaffa något att representera de 4 elementen och/eller Guden och Gudinnan. De här kan du ha både på ditt husaltare eller på ditt rituella altare, för att hjälpa till under element-åkallan. Det kan vara antingen saker som du redan har och representerar de olika elementen (aromalampa för öst, ljus för eld, t.ex.), eller något som mera direkt kopplas till det elementet, ex. ett glas vatten, en sten, en fjäder och ett ljus. För Gudinnan och Guden kan jag ju igen nämna att jag länge hade två träsniglar som ritualföremål, en purpurfärgad och en ljust träfrägad - funkade fint! Whatever works for you.


Så att, det behöver inte vara mer märkligt än ett fint ljus, en ask rökelse, lite salt, ett häfte, en mjuk t-paita, en pinne du hittade på gården, och kanske lite små prylar från ditt rum eller kök. Och då är inte ens en enda av dehär obligatoriska.

Det här är då bara min lista, och du behöver inte hålla med :) Men jag genomför sällan en ritual utan dehär grejorna i en eller annan form. Det kan ju också nämnas att jag sällan gör ritualer ute i naturen, och om så är fallet har jag sällan med mig något alls, eftersom elementen och magin kommer mycket närmare, och mycket enklare där.
När man sedan kommer till specifika ritualer och områden inom ockultism och/eller New Age, finns det ju en uppsjö av grejor man kan använda sig av - kristaller, oljor, runor, smycken, musik... Men det blir sedan överkurs, och är sånt som snabbt blir personligt.



Nån gång kanske jag också skriver en "Wicca-guide för nybörjare", med praktiska råd för dem som just börjat vandra vår stig :)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar