fredag 22 juni 2012

Midsommarsolstånd!

Jag är tillbaka på Österbotnisk mark! Trevlig Litha åt er alla! Jag har inte hunnit förbereda något firande alls, men midsommar firas ju helt sådär vardagligt ( = icke-kristet) i Finland, så jag tror inte jag tänker ta till nåt extra "bara för att". Dessutom kommer antagligen en par från covenet vara på plats ikväll, så vi får se om vi kanske går avsides en stund i alla fall. Runorna åker nog med i vilket fall som helst, och så ska jag ta och inviga min Athame!

Jag for nämligen via Stockholm på tillbakavägen från Irland, och for via Vattumannen. Jag har fått rekommendationer om den butiken många gånger, och nu kom jag mig äntligen dit. Jag skulle seriöst kunnat köpa halva butiken! Men eftersom jag redan har en vågad hög med hedniska böcker hemma som jag inte hunnit läsa, så höll jag i plånboken och köpte bara mer vit salvia åt mig. Hurra, nu behöver jag inte be Rina köpa åt mig från Solkristallen ^^ Dessutom fick jag studierabatt med finskt studiekort. Trevligt biträde! Jag rekommenderar verkligen butiken, där fanns allt från böcker till kristaller till ritualhjälpmedel, smycken och naturkosmetika. Högt upp på Drottninggatan, helt intill Beyond Retro, om det är bekant.

Och aj jo, athamen är egentligen inte därifrån, och egentligen inte heller en athame, utan en brevkniv jag hittade i gamla stan för en billig peng. Jag har kollat på dem förr där, och nu slog jag till. Min första athame! Passar bra i handen också. Hittills har jag ju inte riktigt haft nöd av en athame eftersom jag på nåt vis kopplar den till utomhusritualer, men jag tror jag ska ta med den och rena den ikväll, om inte annat. Slå den i jorden nånstans.
Och älvan som finns på bilden är delvis en ny Gudinnestaty till mitt Litha-altare, och delvis en souvenir, bara. Jag samlar på älvor och brukar köpa med mig av dem från resor jag far på. Och snäckorna kommer med på altaret också, de är plockade på stranden i Fanore :)

Nu ska jag fortsätta förbereda för midsommar och rensa mitt Belthane-altare :) Lev väl, Blessed Be!
//Holly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar