måndag 19 mars 2012

Recensioner: Lavera

Hej på er igen, det händer inte jättemycket på bloggen eller i Hollyland för stunden som är värt att nämna här, men jag tänkte i alla fall komma med två korta recensioner av hudvårdsprodukter som jag använder :)

Först ut har vi en ny fuktighetskräm från Lavera som specifikt utvecklats för känslig hud.



(Foto från nätet)
Jag använder då alltså sedan en par år tillbaka bara ekologiska hudvårdsprodukter för att undvika alla de kemikalier som stoppas i dem. Och just fuktighetskrämer är nästan knepigast, för de är oftast i den dyrare ändan, plus att d ekologiska varianterna ibland har lite märklig konsistens, iaf för mig. Förstår beror det mycket på vilken hudtyp man har.
Hur som helst så ville jag pröva den här eftersom jag lider av atopisk hy delar av året, då kanske inte främst i ansiktet men anyways. Jag tror jag betalade strax över 20 € för den här ganska lilla tuben (50 ml), köpt på Ekosoppi i Vasa. Rätt styvt med andra ord.
Och min utsago är denna: För mitt ansikte var den nog alltför fet - lite som att smörja in ansiktet med bassalva såsom Hydran, ifall nån är bekant med dem. Som nattkräm fungerar den bättre, då man kanske inte har lika mycket emot att gå omkring och glänsa hemma i sovrummet, dock för mig inte som dagkräm. Jag har istället testat att använda den på min torra hud på armarna, och där fungerar den helt fint. Dock är det nog ett grymt "häss" på dyr kräm såhär, och jag kommer nog stoppa undan den för de dagar då huden kring mina ögon inte vill varken med hydrokortison eller bassalvor.
Men som sagt, lyssna inte bara på mig. T.ex. här (på finska) finns en recension av samma kräm av en kvinna som var mera nöjd. Pröva gärna själv!

Sedan ska jag presentera min favorit hittills i hudvårdsväg: Lavera's "Young"-serie:



Lavera har alltså flera serier, om jag ska dra direkt ur minne så finns det en för "äldre hud" med rosdoft (rosa), en lättare för sommarårstiden (gul), den milda för känslig hy (mörkish grön) och så den här, som är ljusgrön och är menad för en yngre hy. Jag har använt produkter ur serien förr och varit imponerad, nu köpte jag både rengöringsgel, ansiktsvatten och fuktighetskräm samtidigt och är fortfarande mer än nöjd! Det finns tydligen också en ögonkräm som jag inte kan säga nåt om då jag inte testat den.
I vilket fall som helst så har den en fräsch doft av mint, och ansiktet känns skönt svalt efter att ha använt rengöringsgelen. Och rent! Många andra ekoprodukter tycker jag iaf att inte har samma rengörande känsla som konventionella rengöringsmönjor, men den här är ett undantag. Kanske jag bara luras av mintdoften, men isåfall är det ett bra trick :) Även ansiktsvattnet och fuktighetskrämen håller samma mått. Kanske är det här också bara en sån serie som råkar passa mig och min relativt unga hy. I vilket fall som helst - Holly rekommenderar! Jag betalade strax under 10 € för gelen och ansiktsvattnet, strax över 10 € för fuktighetskrämen, på min vakiobutik Ekosoppi (torde dock finnas på de flesta ekoaffärer).

Nåja, det var nu det jag hade att säga. Imorgon tänkte jag fira Ostara med att så örter (lavendel, timjan, salvia och basilika tror jag det var jag införskaffat..!), dra nästa runa, och avnjuta mina hemlagade ekologiska blåbärs"patukker" som ritualmåltid ^^ Ha en trevlig högtid!

//Holly

4 kommentarer:

  1. kolla in våra produkter på natureschoice.fi, tror det kan finnas något för dig där! rekommenderar gärna om det är något du funderar. (håller på uppdaterar sidan och lägger in ingredienförteckning så fråga om det är någon du undrar och jag inte hunnit laga in på än!) :)

    SvaraRadera
  2. Jag ska absolut beställa av er nån gång, det ligger på min to-do-list då jag har lite mer ordning i tillvaron :) Det som jag främst saknar på er hemsida är info om produkternas Märken, dvs. vem tillverkaren är. Och har nån av produkterna vertifikat? Inte för att det alltid är ett måste för mig, men sånt är bra att veta. Innehållsöfrteckningar är alltid ett stort plus! Ni kan nog vänta er en stor beställning (och säkerligen recensioner) från mig sen i nåt skede :)

    SvaraRadera
  3. Jo, det där med innehållsförteckningen är nog viktig, tar bara ett tag att översätta allt ;)
    Det där med vertifikat har jag faktiskt inte tänkt på! Kolla fast in den här produkten, på tillverkarens hemsida: http://www.faithinnature.co.uk/Chocolate-Shampoo/PID/3
    De har ganska många vertifikat många av produkterna. Måste bara ta reda på lite då de här gäller ju i England men kanske jag kan sätta ut dem på sidan också. Hmm. Nu blir det fundera på ;)
    Snart lämnar jag på semester och sedan mammaledigt, DÅ ska jag ordentligt ta tag i hemsidan. Något jag sett framemot sen vi öppnade sidan :D

    SvaraRadera
  4. Oj vad jag slarvskrev, certifikat menade jag ju nog, men du verkar ju ha fattat vad jag menade :P
    I början av nästa månad då jag fått lön, om jag tror att min ekonomi håller så ska jag nog sätta in en större beställning :)

    SvaraRadera