måndag 5 mars 2012

De wiccanska högtiderna - Ostara

(Hej, ber om ursäkt för bildlöst inlägg, bloggen.fi låter mig inte ladda upp bilder efter att wordpress uppdateratdes här i förra veckan. Ja, jag har tömt cacheminnet. Ska försöka råda bot mot det, fram till dess är det endast text som gäller, sorry!)

Nåja.

Ostara är en av de mindre solhögtiderna som firas av wiccaner, nyhedningar, och andra över hela jorden. I våra trakter firas Ostara mellan 19:e och 21:a mars, och på södra halvklotet i september. Det exakta datumet beror lite på året, men det är i vilket fall som helst den dag på våren då dagen och natten är precis lika långa, och dagen är också mera känd som "vårdagjämningen".

Etymologin bakom namnet Ostara är både intressant och lite invecklad, men låtom oss ta fäste vid det att det ursprungligen kommer från den anglosaxiska Vårgudinnan Eastre/Eostre/Ostara, och festligheterna som hölls til hennes ära. Även det engelska namnet på påsken, Easter, har fått sitt namn på samma sätt, och det har också kopplats ihop med vädersträcket öst (East), i och med att solen går upp i öst, och man däri ser symboliken kring uppvaknande och nya starter.

Ostara är i första hand en fruktbarhetshögtid - man firar (igen) att naturen börjar vakna på allvar. Träd knoppar och fåglar sjunger och kaniner... Ja :P Det är också en tid för utveckling och tillväxt, och för balans. En bra tidpunkt att börja planera sitt trädgårdsland och förbereda för den kommande skörden! Nu om någonsin ser man rent konkret hur livet går i cykler, då nytt liv föds ur frön. Den här symboliken syns ju rätt tydligt också i "vårt" kristna/sekulära firande av påsken, med rajgräs och ägg och påskharar. Ägg är en stark fruktbarhetssymbol och symbol för Ostara, och också en typisk och passande del i ritualmåltiden. Lamm likaså. Hare/Kanin kanske inte lika vanligt på matbordet i mina trakter, men nog som symbol.

Det finns många myter från olika delar av världen som har kopplingar till den här tiden på året, men jag tänker inte ta upp nån av dem här eftersom jag inte hittar nån som jag tycker är väldigt typisk för wicca. Ser man på placeringen i årshjulet så är nu tiden då Gudinnan börjar övergå från jungfru till moder, vilket sedan sker till fullo vid Belthane (i början av maj). En tid att vistas i naturen och betrakta den överallt runtomkring en och glädjas över att vintermörkret börjar vara över, och solen kommer tillbaka!

Förutom ägg och kaniner som symboler passar för Ostara också alla färgglada färger och djur, särskilt mycket färgen grön, men också gult och andra milda pasteller. Även pascha har gamla kopplingar till påsk och Ostara, och passar på matbordet nu. Och varför inte memma :)
Jag tänkte pryda mitt husaltare med ett glasägg specifikt inskaffat ett år kring Ostara, dekorera det med vackra blommor och kanske ta en promenad i naturen och se om jag hittar nåt som faller mig i händerna. Därtill ska jag skaffa mylla och frön och så, och dessutom se till att min lägenhet blir lite grönare, sådär i växtväg! Plus att jag eventuellt möblerar om lite. Vi ska se.

Det var Ostara, en aning ryckigt ihopsatt eftersom mitt tangentbord strejkade och jag var tvungen att fortsätta vid ett senare tillfälle, men ni får hålla till godo likväl :] Next up är som sagt Belthane - Vappen!

 

Mina källor:
http://www.religioustolerance.org/spring_equinox.htm

http://paganwiccan.about.com/od/ostarathespringequinox/p/Ostara_History.htm

http://www.varjojenkirja.com/sapatit/14-ostara.html

http://www.nic.funet.fi/~magi/metsola/arkisto/juhlat/ostara/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar