söndag 26 februari 2012

Uppdatering i Hollyland

Nå goddag, eller godkväll på er :) Det var ett tag sedan jag skrev nu, det har inte hänt så jättemycket, mest har jag samlat på mig mindre kommentarer. Ni vet sådär "det där skulle jag kunna skriva i bloggen om senare...". Eller jag vet inte, kanske det bara är jag som tänker så? :P I vilket fall som helst tänkte jag nu uppdatera mina få läsare om läget i Hollyland!

Till att börja med kan jag ju meddela att vi sköt (skjöt?) upp handfästningen som skulle skett för en vecka sedan - det skulle helt enkelt ha blivit för stressigt, och vi ville inte stressa varken oss själva eller bruden/brudparet med nåt den dagen. Dessutom var det osäkert huruvida det alls skulle funnits nån passande plats eller passande tidpunkt att genomföra det. Mycket bättre då att kanske göra det nån gång då man kan ta sig tid och verkligen göra det ordentligt. Om dagen nånsin komemr så lär jag nog skriva om det!

Istället har vi här lite smått börjat fundera på nästa reträtt. Och ja, eftersom jag konsekvent försöker hitta fungerande finlandssvenska termer för begrepp som nästan utan undantag är myntade på engelska, så ska jag väl börja kalla det reträtt :) Vår första var i maj 2011, den förra i november, och nu planerar vi nästa till den kommande sommaren. Det är bara knepigt att sätta datum då man inte vet hur ens liv ser ut efter mars! Men i vilket fall som helst har planeringen kommit igång i all stillhet, och vi ska nu se huruvida det igen blir bara vi eller om vi öppnar upp händelsen för andra den här gången. Med tanke på att vi antagligen kommer befinna oss på Stellas sommarstuga tror jag ju det blir det först alternativet, men man vet aldrig.

Såhär vad gäller mera näraliggande tillställningar och händelser så närmar ju sig Ostara så småningom. Jag har ännu inte hunnit ställa om mig efter Imbolc, inte på nåt annat sätt än att jag plockat ner mitt Imbolc-altare. Jag har redan i en vecka funderat på om jag skulle sätta mig ner och skriva nästa del i Sabbats-serien, men det har inte riktigt funnits tid. Inkommande vecka sja jag göra mig tid, och kanske sätta igång och fixa Ostara-altaret..!

Jag hittade förresten en ny bägare åt mig idag :) En tid har jag tyckt att den bägare jag använt känts lite opassande, det är ett rött mönstrat vinglas som jag köpt specifikt för ritualbruk, men det har sedan aldrig riktigt funkat för mig. När jag därför var på loppis med Varin i veckan höll jag ögonen öppna (eller vi båda egentligen, jag vet att han också söker efter en bägare). Då hittade jag inget, men idag var jag och min Varg på loppisrunda, och så fann jag en 20 cm hög silverbägare ^^ Hur fin som helst, särskilt efter att jag rengjort den. Hett tips för silverföremålsägare: Sätt aluminiumfolie i en bunke, lägg i silverföremålen, häll på bapulver och hett vatten och låt stå. Torka av och skölj med kallt vatten. Wheee!
(Jag kanske visar foto nån gång då jag orkar fota)

Slutligen kan jag ju påminna om bokcirkeln/marsmootet om en dryg vecka, måndagen 5.3! Det här är boken jag håller på och läser som bäst, får se huruvida jag kommer ha läst klart den eller inte...
Jag vet att Varin hade tänkt komma, men nu inte har möjlighet trots allt. Synd! Får då se om det bara blir jag och Aurora som vanligt, eller om det dyker upp mer mänskor. Efter bokdiskussionen far vi ut och fotar vårtecken! Kom med, kom med ^^
Appropå böcker köote jag en bok via Facebook av en finsk tjej på Pakanaverkkos (eller om det var Lehtos) grupp, Llewellyn's Witches'Datebook för 2012 :) Det är alltså en kalender, med lite faktatexter och sånt. Har inte hunnit kika i den alls, men vet att både Stella och Rina har haft versioner från tidigare år, och att de är bra. Vi ska se.

Nåja, he va nu he!
Vi hörs i svängarna!
//Holly

 

 

 

4 kommentarer:

  1. Först vill jag leka lite språk-tönt och säga att reträtt låter lite väl militäriskt i mina öron. Det är i alla fall med militären jag förknippar ordet (vilket också retreat iofs också gör, men engelskan använder båda). På svenska låter det dock ännu mera konstigt för mig. Hur skulle det vara med sammankomst eller tema-helg? Häx-helg? :)

    Sedan för det andra tycker jag också att det är väldigt synd att mitt schema håller mig borta från nästa moot. Hade sett fram emot att komma på den. Skulle ha haft ett par böcker att ta upp till dikussion i alla fall. Oh well, another time. Hoppas ni får det trevligt och att det blir många som dyker upp :)

    SvaraRadera
  2. Hejsan Holly!

    Jag har the Witches' Datbook 2012 och jag tycker den är härlig. Enda nackdelen är att alla tider går enligt Eastern Standard Time så man måste räkna om dem till vår tid (tack och lov för URSA:s hemsidor). Men jag använder kalendern hela tiden och där finns några härliga recept och annat smått och gått. Artikeln om tidsmagi i början var intressant och jag tyckte artikeln om ljusmagi var givande och en bra grundläggande artikel.

    SvaraRadera
  3. Tillåt mig att leka språknörd...
    Angående begreppet reträtt så vill jag bara påpeka att användningen är väldigt utbredd. I SAOL står det följande: återtåg; tillflyktsort; samling för meditaion o. bön i avskildhet.

    Vi använde tidigare det engelska begreppet retreat men har allt mer försökt börja använda lämpliga svenskspråkiga termer och begrepp.

    SvaraRadera
  4. Varin: Jag vet inte vad språktöntande riktigt har med din personliga åsikt om olika termers laddning har att göra, men tack för din åsikt, antar jag :P Reträtt är en direkt översättning av retreat, och har samma betydelse på båda språken. Plus Stellas quote. Och det är helt enkelt den term jag valt att använda :) Alla väljer själv.
    (Sori om det lät defensivt insåg jag här, men jag stör mig på då folk går och tillrättavisar andra utgående från subjektiva upplevelser :P)
    Jo det är synd! Jag för försöka se till att koordinera kommande moot bättre så folk kan komma!

    Stella: Jag har som sagt inte hunnit kolla i den alls än, men det låter ju lovande!

    SvaraRadera