onsdag 8 februari 2012

Luomuläsning

För länge sedan lovade jag er recensioner av de varor jag vann i Ekosoppis lillajulslotteri, och sedan dess har jag också hittat andra eko-produkter som jag gärna skulle vilja skriva några rader om. Därför kommer nu allt i ett och samma inlägg, så att de som inte kunde bry dig mindre kan skippa det helt och hållet :)

Först en påminnelse om allt jag fick...
Jag har tyvärr inte kvar alla förpackningar och märken, men de som jag har nåt att säga om är iaf dehär:

  • Ekoglögg (minns inte märket, halvliters glasflaska med röd etikett). Den var nog helt god, men jag tyckte inte det var så mycket glögg som saft. Och som varm saft fungerade den bra :) Men glögg skulle jag inte riktigt vilja kalla det.

  • Bionas vinägerchips. De var inte särskilt mycket att hänga i yulegranen. Osalta och överlag rätt smaklösa. Dessutom tror jag inte att eko-chips är ett särskilt fungerande koncept, eftersom de som köper ekologiskt i många fall också undviker "skräpmat" såsom chips. Men det är klart att det här vore ett bättre alternativ :) Men blir jag snål på chips i första hand så är det nog inte ekochips.

  • Santés Duschgel. Den här gillar jag :) Helt perus duschgel med citrondoft. Har ännu inte hunnit testa handkrämen som kom med. Vinner klart över Urtekrams duschgel med Aloe Vera-doft, men då har jag aldrig varit så mycket för Aloe Vera.
    (Har tyvärr inga priser att ge, eftersom jag fick allt gratis)


Jepp. Sen har jag också lite annat ekoris- och ros att ge:


(fotat tillsammans med det som står kvar på altaret från måndagkvällens Imbolc-firande ;D)




  • BeSave:s fuktighetskräm. Jag köpte den här efter att ha gett samma märkes ansiktsmask åt storasyster i present, och hon gillade den väldigt mycket. Och det säger en del, eftersom hon är rätt petig med sina skönhetsprodukter och är allmänt skeptisk mot ekovaror :) Jag hoppades alltså att den här skulle hålla måttet.
    Nä. Nog återfuktar den ju huden, men den lämnar också en rätt otrevlig hinna som gör att huden känns obehagligt "fettig". Plus att jag tycker den doftar plast. Nej, inga höga betyg från mig. Kostar kring 10 € om jag minns rätt, på Ekosoppi i Vasa.

  • Vihreä Kosmetiikkas löddertvål. Jag har just köpt en ny, efter att ha använt den förra i... öh, kanske två år? :P Det är alltså en bit hård tvål som man fuktar och sedan gnider mot armhålan/benen/var man nu rakar sig, så löddrar den. Himla bra! Den enda förpackningen den har är en bit papper med innehållsförteckning och lite annan info. Räcker en halv evighet och orsakar inga svårsorterade lödderflaskor som avfall :) Då rakar jag kanske inte benen superofta, men jag vill påstå att den är väldigt dryg i vilket fall som helst. Holly's stamp of approval! Det enda lite knepiga är kanske förvaringen, men det kan man säkert lösa med att ha den i en tvålkopp eller så. Oj, pris... kanske en femma på ekosoppi?

  • Ekologisk jungrukokosolja, i det här fallet Bionas. Inhandlat efter rekommendationerna i Lingon och Läppstift-boken. Jag har hittills testat använda den som kroppskräm, sminkborttagningsmedel och återfuktare, och det är verkligen ett litet mirakelmedel :)Ska tydligen gå att använda i håret också, men det har jag inte hunnit testa, inte heller i matlagning, som det ursprungligen är tänkt :P Som kroppskräm är den helt underbar, doftar milt av kokos och gör huden len. Dock får man räkna med att den inte absorberas jättesnabbt, och gillar man inte kokosdoft går den ju bort. Men jag gillar det! I rumstemperatur är den halvhård, men då man tar lite ur burken smälter det snabbt av värmen i handen och så kan man smörja in huden med det. Hur bra som helst. Dessutom, håller den jättelänge, pga. den höga halten härdade fetter  (tror jag det var). Och jag betalade kanske 5-6 € för den på Citymarket.


Jepp, det var det. Hoppas nån har nån nytta av skriverierna! Fråga gärna!
/Holly, hushållshäxa och ekotomte.

1 kommentar:

  1. Aha, den där löddertvålen lät ju jättebra! En sån ska jag införskaffa å det snaraste ifall den finns på Ruohonjuuri, annars köper jag den på Ekosoppi nästa gång jag är i trakterna :-)

    Jag funderar över jungfrukokosoljan - vet du om den fungerar på vattenfast smink också? Jag är ju en sån där jobbig typ som använder vattenfast mascara :-p

    SvaraRadera