onsdag 11 januari 2012

Wiccapedia

I måndag inledde vi 2012 års verksamhet i Vasa med att hålla temamoot, "Wiccapedia, dvs. Vad är definitionen av häxa/wiccan/hedning/magi? Ta med din egen åsikt och så delar vi med oss" Och nej, bilden har inget att göra med något egentligen, jag ville mest ha in en bild :P


De som deltog var jag, Aurora och F (som jag inte ids skriva ut hela namnet på utan tillåtelse), och det hela var väldigt gemytligt :) Vi satt och pratade definitioner och jämförde åsikter sådär i all enkelhet, och drack te/kaffe/limsa. Tyvärr kommer vi nog att hamna att byta platsen i framtiden, eftersom Konsulinnans tydligen stänger redan 16.30 fastän loftet har öppet till 17. Synd. Nå, jag meddelar då vi valt en annan plats.


Det här var ungefär det vi kom fram till:




  • Hedendom och nyhedendom är i princip synonyma paraplybegrepp som innefattar alla de religioner som är rekonstruktioner av äldre religioner. Exempelvis shamanism, asatro, wicca och finntro. Nyhedendom/Neopaganism (anglicismer ftw) används främst om man vill framhäva det att det är en ny form av en gammal religion. Till exempel tror jag ju inte att nån inbillar sig att nutida asatroende utövar religionen på samma sätt som man gjorde förr i tiden.

  • Angående wiccan och häxa: Wiccan är helt enkelt en person som följer den wiccanska tron, medan en häxa är en person som sysslar med magi eller häxkonst. Den här frågan, och den naturliga följdfrågan, är som ett skolexempel från de intervjuer jag gett...

  • Magi då? Nå, för det första så likställde i alla fall vi häxkonst med magi, även om i alla fall jag tycker de har lite olika laddning. Magi låter mera neutralt i mina öron. Eller kanske mera passivt? I vilket fall som helst så konstaterade vi alla ungefär samma sak i ungefär samma ordalydnad, vilken är ungefär den här: Magi är då man med viljans hjälp påverkar energier för att få något att hända. Och mera konkret kan det ske t.ex. med visualisering, rörelser, ord och symbolik.

  • Att definiera wicca i sig var lite svårare, men det tycker jag är ganska naturligt. Som jag tycker om att upprepa så får man enkelt 10 olika svar på frågan ifall man ställer den till 10 olika wiccaner. Oftast innefattar det ändå en kärlek och tilltro till naturen, tron på det gudomliga som manligt och kvinnligt, samt det som jag tycker är mer svårformulerat, men innebär att vi inte anser oss hålla den ultimata sanningen, och inte försöker omvända folk.


Och det var väl ungefär det vi diskuterade. Det var egentligen bra att det var nån annan än två häxor och wiccaner som satt och pratade, för vi är så rörande överens i så mycket, och dessutom har dehär sakerna stötts och blötts så mycket i våra kretsar. Nu kommer det in lite nya vindar :) Till exempel uppstod frågeställningen huruvida magi är övernaturligt, eller innehåller övernaturliga element. Jag är av den åsikten att magi inte är något övernaturligt, utan är lika naturligt som alla andra typer av energiförändringar och förflyttningar. Att det gör mindre ont då nån blåser på ens sår. Att man ibland blir så arg att man vill slå omkring sig, och det då ofta laddar ur en. Att det känns så bra att få en kram. Att man blir mätt av mat :)



Nå, efteråt blev då s.k. wiccan walkabout i Vasa, då vi kollade in utbudet av hedniska grejor i butikerna :) Först blev det ett varv via Saluhallen, där vi kikade på de vackra pentagramsmyckena och andra ockulta symbolerna som finns i den lilla konstbutiken bredvid Indiska. Jag kan också konstatera att det finns eko-ost i ost-ståndet, och att om man söker en viss ört så kan det löna sig att fråga vid Rytivakka. Av erfarenhet är det t.ex. svårt att få tag i anis. I know.
Sedan blev det Ekosoppi, där vi dreglade lite över rökelsehållare och konstaterade att de i princip säljer magi-set där, med instruktioner och formel och örtblandning färdigt. Dessutom är det enda platsen i Vasa som har kolbriketter för lösrökelse. Jag har dock inte hittat lösrökelse nånstans än, så...
Sedan blev det Suomalainen Kirjakauppa, där det var ett ganska magert utbud. Aurora hittade ändå ett Tarot-set (!) åt sig med tillbehörande bok, och F köpte en bok om änglar. Ja, eller egentligen var det jag som köpte tarot-settet, eftersom det ju heter att man inte ska köpa sin egen tarot :) Vi gick aldrig till Gros Bokhandel, men jag tänkte gå dit själv nån dag. Dessutom vet jag att det finns rätt mycket matnyttig hednalitteratur på Vasa Stadsbibliotek, bara man orkar söka.
Sedan konstaterade vi oss vara klara för dagen.

Jag återkommer med mer info om kommande moot då saken klarnat. Det harmar mig lite att det är så svårt att ordna på de datum då resten av covenet skulle ha passligt, men jag önskar så ofta ledigt från jobbet på helgerna att jag inte riktigt ids börja göra det oftare. Därför blir det lätt på vardagar. Men kanske 16 är för tidigt ändå, och jag lade ju det så tidigt främst för att inte Konsulinnans skulle hinna stänga. Vi ska ändra på det! Som sagt, jag återkommer :)

Brightest blessings and all that hippie-jazz ;)
//Holly

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar