torsdag 5 januari 2012

Språkprat

Hej på er.

Jag har suttit och kollat igenom Lehtos och Pakanaverkkos sidor här ikväll, och konstaterat hur mycket det finns att upptäcka, hur aktiva föreningar de är, hur aktiv man kunde vara om man skulle orka, och slutligen att jag inte orkar.
Orsaken till att jag överhuvudtaget söker kontakt med andra hedningar, och tar mig tid att hitta på temamoots och happenings, är att jag vill kunna prata och utbyta åsikter och känna gemenskap. Och när det går på finska stockar allting sig för mig. För oavsett hur språkintresserad jag är, och hur bra det sist och slutligen brukar gå då jag tar mig an min språkmur, så kan jag inte ta mig an religiösa frågor på något annat språk än mitt modersmål. I'm sorry, tänkte jag ironiskt nog fortsätta med, men engelska och wicca har så starka band att det är en lite annan grej...

Den poäng jag tänkte framför var den, att jag många gånger tänkt bli aktiv i bägge föreningarna. Men jag tror inte det är så stor mening med det. Jag beställde ju hem alla nummer av Seita här i höstas, och jag har inte ens kommit mig igenom dem än. Det går liksom inte in i hjärtat, eller i huvudet. Så jag tror jag ska låta bli att försöka. Jag kommer koncentrera mig på hemmaplan istället, och göra min lilla syskoncirkel och mina hemtrakter desto aktivare istället :) Sen är det en annan sak att jag tänker fortsätta lägga upp info om mooten på Lehtos och Pakanaverkkos sidor - det finns ju alltid en chans att svenskspråkiga hedningar där ute -  som jag - söker kontakt via finska sidor..!

Sen två grejor jag stötte på: Det går att beställa en hednisk väggkalender via Pakanaverkko (jag funderar på det), och så har en kvinna gjort en kortdokumentär om eklektisk hedendom i Finland, som var helt sevärd, även om jag fortfarande är av den orsaken att diskordianismen sänker trovärdigheten på nyhedendom nåt gruvligt :P

Jepp. Det var nu det. Vilda tankar.
Och sen hade jag tänkt skriva ett eko-inlägg om boken jag fick i julklapp av min Varg, men jag orkar inte skriva det ur en annan synvinkel, så jag hänvisar helt enkelt till min vanliga blogg :P Håll till god, rekommenderas starkt!

Godkväll!

2 kommentarer:

  1. Oi! Discordianism is teh shit man, fo' Fnord's sake! :P

    Haha, nej, det värmer min själ att Discordianismen ännu lever och mår bra. I nåt skede var jag GRYMT intresserad av den "religiösa" "rörelsen" menmen... :P Kul fotnot är att deras heliga skrift - principia discordia - är den ANDRA av totalt fyra heliga skrifter jag läst, och nästan på allvar den av dessa jag tycker gav mig mest, om än detta "mest" bara var skrattattacker :D

    All in all - luvely "religion".

    SvaraRadera