tisdag 24 januari 2012

"Peppar peppar"

Bloggarens kommentar: Det här är ett gammalt inlägg, räddat från den blogg jag förde före Häxa på Heltid.

- - -

Peppar, peppar



Hallå, peppfolket.

Eftersom min vanliga blogg på bloggen.fi gått förlorad, åtminstone de senaste 9 månaderna, och HSS media fortfarande inte fått upp en ny server, så söker jag mig åt andra vädersträck :) Högst antagligen blir det här bara en mellanlandning med kvasten, en plats där jag kan skriva av mina tankar här medan saker ordnas upp på mitt gamla blåkulla i blogosfären. Jag har alldeles nyss sökt upp lite cachade inlägg på google, och hittade, tror jag, de allra flesta. Ska ta och sortera dem i något skede, och kanske lägga in dem i min gamla blogg igen, då den kommit upp. Eller så kanske jag trivs här, och stannar :) Time will tell…

Sådär för att kort presentera mig och min blogg för dem som inte är bekanta med mig från tidigare, så kallar jag mig Alice, och jag skriver om mitt liv som wiccan. Jag är också studerande, vegetarian, Österbotning, rollspelare, lärarbarn, sambo, körsångare och mycket mera, men det är i första hand min religion och mina tankar kring wicca som jag fokuserar kring här.

Wicca är en naturbaserad religion som grundades på 1950-talet av en britt vid namn gerald Gardner, och som ser det gudomliga som både kvinnlig, manligt och omnipresent. Wicca kommer i många olika former och färger, men de allra flesta wiccaner följer det wiccanska rådet ”Gör som du vill sålänge du inte skadar någon”, och tror på karmalagen, eller ”den trefaldiga lagen” som vi valt att se det som. I wicca följer man årshjulet och firar årstidernas flöde under 8 högtider, sabbater, och 13 fullmånedagar, esbater. En del wiccaner utövar sin religion i mindre grupper, s.k. covens, medan andra gör det i enskildhet. Själva utövandet tar sig i form av magiska, rituella ceremonier där naturen och Gudinnan har en viktig plats

Jag själv är wiccan sedan ungefär 5 år tillbaka. Jag är solitär och binder mig inte till någon specifik tradition inom wicca, jag är alltså eklektiker. Jag skrev ut mig ur finska kyrkan för några år sedan och är relativt öppen med min tro, men har ändå valt att vara quasianonym här på bloggen, av praktiska skäl. Jag har många vänner som är wiccaner, och har nu i sommar börjat sätta planer i verket om att grunda en studiecirkel för wiccanska österbotningar.

I övrigt skriver jag inte hemskt ofta, det är mest då det faller mig in, och jag har något att skriva om eller annars behöver ventilera. Jag bor i en tvåa tillsammans med Pojkvän och adoptivkatt och tomatplantor, ogillar soligt väder och myggbett, och ogillar framför allt annat fördomar och förtryck av alla sorter.
Har för stunden inget mer att förtälja! Vi hörs i svängarna!

//Eder häxiga korrespondent Alice

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar