tisdag 24 januari 2012

"Det är en blåsig sommar vi har..!"

Bloggarens kommentar: Det här är ett gammalt inlägg, räddat från den blogg jag förde före Häxa på Heltid.

- - -


Hejsan, pepparfolket.

Det är glest med uppdateringar här, men jag är inne på slutrakan i min 9-dagars arbetsputki, så jag har inte direkt haft massor med extra ledig tid :P De lediga kvällarna har gått till styrelsemöten eller teaterbesök, och morgnarna har gått åt till träning. Och däremellan försöker jag hinna leva lite, och hitta tillbaka till mig själv!

Jag fick en förfrågan av en kamrat här för ett tag sedan, om jag har någt bra tips på hur man kan lära sig att meditera. Det är lite skoj att jag får en sådan fråga, för jag anser inte att jag själv egentligen ”kan” meditera, jag har bara övat rätt mycket, och jag vet inte vem eller vad som avögr när/om man ”kan”. När man lyckas :P Och jag minns inte heller vad det var jag grundade mina första tafatta försök på. Däremot minns jag att mamma kom in i mitt rum en gång mitt i, där jag satt på golvet med ett tänt värmeljus och försökte att inte tänka på något. Hennes småfnissande ”Alice sitter och mediterar..!” är lite svårt att få ur huvudet… (Men hon sa naturligtvis inte Alice)

Men nåja, det lilla som jag minns av mina grundläggande övningar i meditation var att det var uppdelat i tre eller fyra olika delar, och att man skulle fortsätta till nästa del då man bemästrat den första, och så vidare.
Den första uppgiften var att bara hitta en passlig tidpunkt och plats, en bekväm ställning, och försöka slappna av och inte tänka på något. Det låter kanske simpelt, men det är SKITsvårt! Försök själv att inte tänka på något alls i ens en halv minut. Jag vet inte om jag skulle klara det mera, det är urlänge sedan jag övat. Men man kan alltså göra det här lite var man vill; sittande, liggande, något som är bekvämt för en. Man behöver alltså inte sitta i lotus :P Jag var aldrig mycket för att sitta med benen i kors heller -- jag brukar sitta lite på knä. Man KAn göra det liggande i sängen, men risken är stor att man somnar. Och man ska alltså försöka att bara slappna av, och låta tankarna liksom flyta förbi utan att lägga märke till dem, eller hur man nu ska förklara det. Det här är enklare om man har lite dimmat ljus, och gärna någon detalj som man kan fästa blicken vid, om man inte blundar, såsom en ljus-låga. Man behöver inte hålla på länge, 10-15 minuter är bra, och om man kan sitta i 5 minuter och bara slappna av så kan man gå vidare. Dock inte samma dag, man kan behöva några kvällar eller några veckor för det här.

Nästa steg, om jag minns det rätt, var att försöka se ett föremål för syn inre syn, till exempel en sten eller en fjäder eller något, och koncentrera sig på den. faktiskt försöka se den. Det här är naturligtvis enklare om man blundar, iaf var det så för mig.

Och i det tredje steget skulle man sträcka sig vidare till andra sinnen -- känna hur stenen känns, eller hur jordgubben smakar, eller hur rosen doftar.

Det kan hända att jag har bort ett stadie här, jag minns inte… ska försöka ta tag i det här pånytt! Meddelar här om jag hittar något av värde, herrn av de västre blomregionerna!

Appropå blommor så har jag nästan fått en skymt av gröna fingrar -- jag har både tomater, paprika och lavendel på vår balkong ^^ Lavendeln skördades delvis igår, och ska torkas till att bli lavendelolja. Jag skulle gärna vara mera huslig vad gäller växter och kryddor och sånt… men en sak i taget :)

Yes, yes. Borde man fara på en kvällspromenad än? Kanske. Imorgon -- LOMAAAA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar