onsdag 21 december 2011

Magi och Etik

Den senaste tiden har jag, då jag pysslat med magi, tagit mig tid att faktiskt skriva ner formlerna, ritualmallen för själva magin, på papper, och klistra in den i min Book of Shadows. Kanske är jag lite påverkad av Charmed mot min vilja, men bakgrunden spelar mindre roll, för det känns himla bra, faktiskt. Att ha det nerskrivet, konkret, kunna hålla det jag "gjort" i handen, gör det mera verkligt, mera verkande på nåt sätt. Dessutom ser det snyggt ut i boken, och så kan jag se tillbaka på det jag gjort, och behöver inte komma på nya formler för varenda gång jag gör nåt liknande!
Ikväll har jag till exempel tagit mig tid att sätta ner två formler på papper, som jag petat på tidigare. Den ena genomförde jag för en kort tid sedan, den andra blev aldrig av nåt för att jag sist och slutligen inte ansåg mig behöva det, men jag ville skriva ner den i alla fall, för den kändes viktig, och jag kanske vill använda den nån annan gång. Här tänker jag till och med bjuda på en halv bild, ifall det finns nån nyfiken som undrar hur mina nerskrivna spells sist och slutligen ser ut:

En annan sak som jag kom att tänka på här för nån vecka sedan, i samband med den andra formeln, är det här med magi och etik. I wicca, eller i magiska kretsar överlag, finns det ju inte direkt några regler, budord, förbud eller liknande, inga specifika No-no:s. Sålänge man följer the wiccan rede ("An ye harm none, do what ye will"), och den trefaldiga lagen om att allt kommer tillbaka till en (vilket jag tycker är mer av ett konstaterande än en regel), så är allt upp till eget vett och sans och på ens eget ansvar.
Dock tycker jag ju det finns ett undantag till det här. Och nej, det är inte "Personal gain" ;P Jag talar om det här med att påverka andra med sin magi. Det här brukar oftast komma upp i samband med kärleksmagi, men jag menar att det gäller alla typer av ritualer eller energi-arbete som direkt påverkar andra - Man gör det helt enkelt inte utan direkt tillåtelse. Jag har ingen gammal viktig wicca-person eller bok att referera till, jag har bara ett minne av att det kommer upp lite varstans, och sen tycker jag det är ren och skär respekt för andra, att inte blanda in andra utan deras vetskap och godkännande.

Jag gör sällan magi för andra, de enda exempel jag kan komma på är en födelsedags-grej jag gjorde för länge sen åt en vän (Åh, fluffbunny-tider!), samt att jag för en tid sedan bad om tillåtelse av min syster att få göra nåt för hennes onda rygg (har dock inte kommit mig för än). Men jag har under hela min tid som Häxa starkt följt den här oskrivna regeln.
Dock blev det väldigt invecklat mitt i allt, då jag skulle börja formulera mig i den här ritualen jag nämnde tidigare :P För i vissa fall, i vissa formler, är det nästintill omöjligt att börja hitta nåt sätt att vända sig, utan att påverka andra. I de fallen är det, tycker jag, bäst att helt enkelt låta bli, och göra nåt annat. För visst kan man ju alltid be om tillåtelse, men... ibland är det inte riktigt möjligt. I mitt fall gjorde jag en helomvändning och koncentrerade på mitt eget sätt att se på saker och ting, och i slutändan kom jag fram till att det ju var det jag sökt efter hela tiden. DÅ är jag nöjd med en formel jag gjort, då jag lyckats skala av allt runtomkring och komma ner till kärnan. Sen kan man brodera ut det estetiska som man vill i efterhand ^^

Lyssnar dock gärna på andras åsikter kring det här med magi och etik, vad anser ni? :)

För stunden sitter jag och brainstormar inför morgondagens/kvällens Yule-firande, och ser fram emot det. Mmm, yulebastu och glögg och mammas lussebullar och att få inviga klänningen och nya smycket och fira lite Midvinter i min lugna ensamhet!
Ha en riktigt fin Yule, alla fina där ute!

//Holly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar