torsdag 1 december 2011

Klänningsbestyr

Jag har en längre tid velat skaffa en ny ritualklänning, eftersom den jag använt hittills är så väldigt... fel. Den kändes bra i början, men nu är den så väldigt konstmaterial och svart och Nej. Så, jag har tänkt sy en ny, i naturmaterial, en hellång och enkel sak, men jag har bara skjutit upp det... Häromdagen kom jag sedan på  tanken att min Goda Väns syster ju syr upp rollspelskläder och sånt, jag kunde alltid låta sy upp en klänning via dem? Skickade t.o.m., mest av ren nyfikenhet, in en offertförfrågan. Och det var riktigt bra svar jag fick, men jag ville ändå bara för sakens skull gå via tygbutiken och kika, se ifall jag hittade nåt som föll mig i smaken...

...Och så råkar jag förstås på precis vad jag sökt efter!
Grejen är den att jag köpte bältet till min kommande klänning redan i höstas, ett mörkgrönt mockabälte med en lövformad liten väska på sidan, och med ljusgröna sömmar och detaljer. Ursnygg. Och jag tänkte då att jag kunde sy en klänning i ljusgrönt, så passar det till..!
Igår råkade jag då på en rulle naturfärgad bomull - ekobomull. Jag visste inte att man kunde köpa ekologiskt tyg, men det är ju rätt logiskt när man tänker efter. Sökte sedan vidare bland de gröna tygerna och vips - grön ekobomull! Det var inte ens jättedyrt sådär tygmässigt sätt (även om det väl nog var rätt styvt för bomullstyg, men jag tycker det är värt det, bomullsproduktion kräver jättemycket vatten), så jag slog till och köpte både tyg och mönster, eftersom jag tidigare kikat in ett mönster till en enkel, "historisk" klänning i linne. Och ja, det är den ljusblåa i Burdas katalog, ifall nån undrar :P (Hittade ingen bild på nätet).

Så, idag har jag suttit och klippt och sytt i princip hela dagen, och det blir riktigt snyggt! Jag har hela kroppen klar nu, inklusive halshål och rygg-infodring och kjolkilar, bara ärmarna kvar. Ja, och så öljetterna för snörningen i ryggen, och så ska jag bestämma ifall jag faktiskt vill ha underärmar i skilt tyg eller inte. Jag fick ta in typ 6 cm i varje sida dock, fastän jag kollat så att storleken skulle stämma, eftersom jag jämt är så generös med sömsmånerna... Det var förresten lite roligt att inse att jag enligt Burdas storlekar, är en extremt proportionell 40:a :P Om man bortser från längden då, men av nån orsak var den tydligen beräknad till 168 cm för alla storlekar.

Men jo, kanske en halv dags arbete kvar och så är den klar, och jag får förevisa hur den blev ^^ Kanske jag inviger den vid Yule då också.
Vad brukar ni ha på er vid ritual/då ni sysslar med magi/då ni firar/mediterar?
Jag tycker egentligen inte det spelar nån roll vad man har på sig, lika lite som det är viktigt hurdana andra ritualföremål eller ljus eller färger man använder. Det är helt enkelt ett sätt att "tune:a in" hjärnan till ett annat sinnestillstånd. Och så känns det ju onekligen lite speciellt att ha ett plagg som man bara använder vid vissa speciella tillfällen. I alla fall fungerar det så för mig, kroppen liksom märker "Yay, ritual robe!" och så är det enklare att koncentrera sig.
Angående att vara skyclad (dvs. naken) under ritual så tycker jag mest det vore opraktiskt, men samtidigt är det ju var och ens personliga val vad man har eller inte har på sig inför sina Gudomar, som varsomhelst annanstans. Men jag förstår hur vissa menar att det gör en "närmare det normala tillstånden" och mer naturlig. In my opinion så går nog magi och Gudomligt inflytande Lätt genom ett lager bomull/polyester/whatever ;) Jag brukar vara barfota, det känns bra för mig!

Minus struthättan och de vida ärmarna, och bältet då, och färgen, så påminner den här lite om min blivande klänning... med andra ord liknar den inte alls :P


Nåja, färdigsytt för idag, nu ska jag iväg och vara social, och kulturell, och hungrig, dock inte nödvändigtvis i den ordningen ;P Ciao!
//Holly

4 kommentarer:

  1. Jag tror visst, att det är samma klänningsmönster som jag har använt till min medeltida linneklänning! Ett mycket simpelt, men fint mönster. Men det var ett elände för mig att sy den (därför heter den Elendeth), för jag är verkligen ingen proportionerlig 40:a eller någon annan siffra, utan jag svirar glatt mellan storlek 40 och 48 i Burdas storleksgudie... Då är det inte lätt att veta hur man ska klippa till tyget!

    SvaraRadera
  2. Jag har faktiskt inga speciella kläder, men sedan sysslar jag ju kanske inte med regelrätt "magi" då. Men tro mig, jag HAR funderat på saken. Något jag däremot märkt att jag ofta har med mig - särskilt vid spökjakter, men även när jag "mediterar" - är mitt halssmycke med min trossymbol på. Mest för att jag liksom tycker det fungerar som fokus-punkt.

    SvaraRadera
  3. Ett perfekt klänningsmönster, sådär om man inte räknar med att de flesta kvinnor inte tillhör medeltals-storleken, ologiskt nog :P

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det räknas på precis samma sätt :)

    SvaraRadera