torsdag 10 november 2011

Uppdateringar

Nå hej.
Jag har inte sådär övermycket att skriva om idag, men det känns ändå som om jag vill skriva. Om inte annat för att jag är på lite mysko humör, och det hjälper oftast att få skriva.

Kan ju berätta att mootet vi hade här i Vasa i måndags var helt trevligt, även om vi bara var 3 pers som mest. Det var hur som helst första gången nån helt okänd person dök upp, en finsk tjej från Pakanaverkko (jag har lagt upp moot-infon där också). Helt trevligt! Jag fick öva finska, men nog var det skönt att Aurora var på plats :P Fröken M missade dock mootet, jag borde se till att uppdatera infon lite mer tydligt. Men jo, riktigt lyckat, och helt tydligt var det fler som hade tänkt komma :)

Jag börjar få julfiilis. Jag tänkte skriva yulefiilis, men det är nog främst julfiilis, för jag vet inte vad yulefiilis egentligen skulle innebära. Själva fiilisen beror främst på alla julsånger jag sjunger med kören inför vår adventskonsert. Lite märkligt känns det ju att ha julstämning i mitten av november, men med tanke på hur tidigt alla butiker sätter fram julgrejor är det kanske inte så konstigt... För övrigt har jag och Aurora jämt lika roliga miner då vi i åtminstone en av våra sånger ska stå och gala "Jeeeesuuuus!" ^^ Nå, det är fina sånger, jag har inget emot att de är kristna.

Apropå yule så håller jag som bäst på att ställa om på mitt husaltare. Samhain är över, och jag funderar över hur jag ska göra det bäst. Traditionellt är ju grönt, rött och guld yule/julfärger, men sen finns ju också kombinationen silver/blått, och jag tycker egentligen det är vackrare... så efter lite funderande kom jag fram till att jag pryder husaltaret i silver och blått-tema, och när jag sen firar Yule officiellt så blir det i guld och rött-tema :)
Här kommer en bild på hur arbetet framskrider:

Först hade jag tänkt mig att ha kvar kistan och Gudinnan, med silverfärgat pynt som väller ut ur kistan på sidorna... men sen insåg jag här nyss att Gudinnedockan ser alldeles för vårig och ljusgul ut, det passar inte alls in med Yule. Så dem tog jag bort helt. Har också lagt en svart sjal som underlag, för det kändes bättre än att ha allt direkt på träet. Symboliken här tänkte jag skulle vara att ljusen i mitten kontra det svarta är det nya ljuset som föds i mörkret, Gudens återfödelse och ljusets återkomst. Och här på bilden råkade det bara vara de ljus jag plockade fram sådär som snabbast, jag ska försöka hitta lita vackrare och mer passande ljus... gärna något som kunde inkorporera elementen också.
Även om jag insåg att elementen inte på samma sätt ju behöver komma fram på ett husaltare. I alla fall inte på mitt. Jag kände mig jättefånig då jag insåg det, att jag bara gjort det per automatik tidigare, utan att tänka efter... :P
Nån mer konkret Gud- och Gudinnesymbol vill jag dock nog ha med än. Tänkte fråga min goda vän C ifall jag skulle få låna hans Silver-ren som Gudinnesymbol. Jag vet nämligen att han har en, och jag vet inte om han använder den. Onödigt att köpa i onödan, tänkte jag :) Glittret på bilden köpte jag dock idag helt nytt. Jag försvarar mitt konsumerande med att jag inte äger typ nåt glitter från förr.
Men ja, det kommer säkert mer bilder då det blivit mer klart ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar