måndag 7 november 2011

Samhainretreaten 4-6.11

Väl Mött! Efter att ha fått sova en natt i "egen" säng och packat upp och vant mig vid civilisationen igen tänkte jag berätta lite om hur vår andra hednaretreat gick!


(Pumpan skars ut av Ebel tidigt på fredag kväll)


Vi var alltså samma 5 personer som sist; Jag, Stella, Aurora, Rina och Ebel, även om vi också denna gång hade bjudit in fröken A och Snowyowl, men ingen av dem hade möjlighet att komma. Vi hoppas på att få se dem nån annan gång! På sina sätt tror jag ändå det var rätt bra att vi fick samlas vi grundare en andra gång tillsammans. Det kändes i alla fall redan naturligt :)

Vi gav oss av på fredag kväll, efter att ha mötts upp i Vasa, och jag, Aurora och Stella for och handlade mat och andra nödvändigheter. Det blev en "snabb" vända via herr S, vår mjöd-bryggare också. jag säger "snabb", för vi körde fel något fruktansvärt både påvägen till herr S och till själva retreatplatsen X) Fråga inte hur vi hamnade i Laihia när vi skulle till Pörtom!
Hur som helst då var vi framme först där kring 20-21 tiden på kvällen, så det var mest praktiska arrangemang den kvällen, i och med att platsen vi valt inte har el eller rinnande vatten. Vi gjorde upp eld i kaminen och plockade upp och konstaterade rätt snabbt att det rykte in nåt förskräckligt! Ett tag övervägde vi att sova i bastustugan, eller att helt enkelt fara redan påföljande dag, men efter att ha vädrat och knogat lite så kom vi i alla fall fram till att det fungerade. Det var nog ändå hemskt rökigt :P
Sedan blev det lite diskussioner och sånt kring rökelse och stearinljus, och sen gick vi och la oss.

På lördag morgon vaknade jag tidigt av mensvärk (Morr), men vi sov ändå sedan väldigt länge. Skönt var det! Frukost och diskussioner, och sen fick vi lite oväntat besök av en finsk jägare och hans hund. Vi kikade i böcker och hittade en hel massa trattkantareller och tog det lite lugnt. Nästa gång, om vi är där fler gånger, ska vi nog ändå ta och sätta upp nån skylt med "Privat tillställning", för vi fick besök typ 3 gånger till samma helg, och även om det inte gjorde oss något, så fanns ju nog risken att de skulle ha traskat in i något mer... olämpligt. Och med det menar jag alltså nån meditationsövning eller nån ritual.

Trattkantareller som främst Stella och Aurora plockade


Sedan gjorde vi upp eld i lägerelden och satt där och förberedde för kvällens ritual och Samhainfirande. Konstaterade också en del kring SFWV som grupp och om oss som Cirkel. Kom fram till att SFWV nog är mer av ett kontaktnät än en grupp egentligen, och sedan valde vi att stärka banden mellan oss 5 grundare. Nu är vi snarare än Cirkel än en hednagrupp, om än inte ett coven :) Känns fint!
Sedan gjorde vi lunch åt oss, och bakade bröd inför kvällen. Värmde i bastun och förberedde för ritualen. Själva bastandet (och renandet) blev väldigt kort men effektivt för en gångs skull. Jag sitter gärna länge i bastun, men det var på nåt sätt en väldigt intensiv bastusession. Kanske var det också avsaknaden av tllgång till rent, rinnande vatten som gjorde att man inte ville sitta för länge :P (Det fanns en brunn på gården, men det var väldigt mycket humus i vattnet, och varmvattnet från bastukaminen var ju begränsat).


Ett foto jag tog före ritualen


Sedan hade det hunnit bli mörkt, och vi firade gemensam Samhain ute kring lägerelden. Min första utomhusritual! Om man inte räknar med några väldigt oceremoniella energiöverföringar jag gjort hemma i trollskogen för flera år sedan, och då slog jag mig veterligen inte ens cirkel. Det kändes jättefint! Cirkelplatsen vi valde var alltså kring lägerelden, som var kantad med träbänkar, och som alltså formade en naturlig femkant. Mer naturlig ritualplats kunde vi inte ha hittat..!
Jag ska inte yppa något desto mer om själva firandet, men vi hann både lämna det gamla bakom oss, ära de tider och mänskor som gått, och stärka banden mellan oss som Cirkel. Och så prövade vi på ett väldigt simpelt iscensättande av Gudens symboliska död vid Samhain. Det har jag läst mycket om att sker i andra wiccakulturer, så det var kul att testa :)


Sedan blev det Cakes and Ale med mjöd och bröd, och jag vill nästan kalla det traditionellt då vi talar om Skålrundan med Stellas mjödhorn, och det roliga i att Aurora igen lyckades stjälpa ritualdryck över sig ;) Sedan tackade vi och avslutade, och sedan grillade vi korv och majs och marhsmallows ute vid lägerelden!


Sen tänkte jag säga att "vi satt uppe sent", men helt ärligt så gick vi och la oss där strax efter 12 ;P Men då man går efter dagsljuset så förvrängs en tidsuppfattning. Jag trodde den var efter 1 då vi avslutade ritualen, men då var den inte ens halv 10 X). I vilket fall som helst så satt vi och pratade strunt och drack mjöd i en par timmar efteråt. Och här kan jag inflika att mjöden var STARK. Där kring 20 %, enligt herr bryggare. Jo jag vet, men vi är ju för fasiken finnar ändå! Jag har dock tidigare erfarenheter av min tolerans gentemot herr S' drycker, så jag valde att ta väldigt små klunkar, och sedan alternera med apelsinjuice senare. Det här ledde till att jag var väldigt nykter jämfört med de andra senare ;) Men gott så, vi hade en hemskt trevlig kväll!


Nästa dag åt vi rester till frukost och plockade sedan ihop våra saker och delade systerligt och broderligt på de svampar och det mjöd som blev över, och gav oss av för den här gången. Om jag har lärt mig något så är det främst dethär: Det är rent GRYMT hur beroende av ljus man är! Om man inte ser nåt så kan man inte göra nåt, och jag är åtminstone hemskt bortskämd med att ha ljus omkring mig. Eller ja, lampor då. Jag lyckades tappa min ficklampa första kvällen och den dök upp först då vi städade på söndag eftermiddag.
Sen insåg jag också lite småbittert att jag nog är väldigt mycket mer stadsmänska än jag vill erkänna. Jag menar, jag har inget emot att göra upp eld för att få ljus och värme, eller att gå 50 meter till utedasset mitt i natten, eller att ha fladdermöss som flaxar kring öronen då man sover (Vi döpte henom till Sam, för övrigt!). Men jag är helt enkelt ovan, och jag tycker det är hemskt bekvämt att bara kunna tända en lampa för att få ljus, eller vrida på en kran för att få rent, varmt, rinnande vatten. Så jag ska väl se det som en lärdom - här har jag ännu mer att vara tacksam över :)


Men jo, Tack för den här helgen, Systrar och Bröder! Vi må vara genomrökte och mörbultade och aningen mjödmarinerade, men hemskt nöjda så! Och så ses vi snart igen!


Samhain 2011



8 kommentarer:

  1. Hahahaha! Det där var nog en duktig felkörning! :-D

    Jag längtar själv ut till naturen för tillfället. Stadsliv i all ära, men jag behöver kolmörker och skogssus då och då för att må riktigt bra.

    SvaraRadera
  2. Åh tack för den levande beskrivningen! Det låter som att ni hade det väldigt trevligt. Ja, tänk så bekvämt vi lever i dagens samhälle, och tänk vad mörkt det blir utan elektricitet! :)

    Det där mjödet hade man gärna smakat!

    SvaraRadera
  3. Jo, så går det då man sätter hon utan lokalsinne att vara GPS :P

    SvaraRadera
  4. "...det roliga i att Aurora igen lyckades stjälpa ritualdryck över sig"

    Eheheh ^^> skål för att kunna vara sig själv eller hur var det?

    O Sam var SÅ söt <3 inte alla gånger man delar stuga med en fladdermus. Hoppas hen har det bra och inte blev kolmonoxidförgiftad av all rök :P

    Tack mina syskon för en underbar helg! )O(

    SvaraRadera
  5. [...] skall inte gå in så mycket på retreaten i sig eftersom jag tycker att Holly behandlade den rätt genomgående och jag kan inte mer än instämma med henne. Jag tyckte det var ett mycket lärorikt veckoslut och [...]

    SvaraRadera
  6. Tack för den fina beskrivningen Holly! Jag ids inte skriva något desto mer om retreaten på min blogg, jag tycker du sammanfattade det mesta. Tack alla systrar och bror för ett trevligt och givande veckoslut!

    SvaraRadera