måndag 10 oktober 2011

Wicca i media

Jag tycker det är skoj då wicca och nyhedendom får lite medialjus på sig, sådär i förbifarten. Wiccaner i ett Simpsonsavsnitt, ett omnämnande i House M.D, wiccanska föräldrar i ett avsnitt av Boston Public. Såndär små grejor, som jag kan fnissa åt och konstatera "Yay, vi finns också". Dessutom var detdär Simpsonsavsnittet rätt bra. Dedär andra omnämnandena kommer jag inte ihåg riktigt... Men i vilket fall som helst tycker jag det är bäst då det bara nämns sådär in passing by. Om en serie börjar ta upp wicca desto mer blir det sällan bra. Se på True Blood (Ja, eller "The Sookie Stackhouse Novels" då). Jag gillar serien och tycker den är bra, men jag tycker det är synd att de måste stämpla häxorna där som wiccaner. För även om de ju är just det, och stundvis framställs som helt vettiga mänskor, så gör det faktum att de behandlas i samma kontext som varulvar och vampyrer och älvor, att trovärdigheter sjunker drastiskt... Vi trillar liksom in i samma kategori, och det är himla synd. Kunde de inte bara kallat det nåt annat?

Sen har jag tänkt på en lite närliggande grej också. Jag har varit rätt mycket (relativt sett) i media angående min tro; En halvsidasgrej i VBL kring Samhain 2006 tillsammans med M, en större artikel i peppar (web-versionen) Samhain 2009 (som sedan också lades upp på berusad.org), ett uppslag i STBL april 2011, och en radiointervju i Vega (om jag minns rätt), som jag tror ägde rum nån gång på vintern 2009-2010. Plus att jag gästföreläst på en religionstimme i Korsholms gymnasium, men det är nu inte direkt media...
...Och, jag har också varit mycket i media angående mitt tycke för Harry Potter. Jag har varit på första sidan i åtminstone 2 tidningar, minst 4 gånger, då jag och andra kamrater varit och köat för boksläpp eller filmpremiärer.
Ibland undrar jag därför om folk på något sätt kopplar ihop det här, på ett negativt sätt? "Jaa, men det är ju den där Potter-tjejen, hon har nog bara läst för mycket fantasy...", typ.
Jag menar ja, jag är häxa och jag är Harry Potter-fan. De har hemskt lite med varann att göra. Jag är också vegetarian, alt, Vöråbo och ingenjörsstuderande. De har ungefär lika mycket med varann att göra.
Men nåja. Potter-eran är förbi, så kanske jag kan sluta fundera över vad jag nu gett för bild av mig själv. Och folk tror ändå alltid vad de vill tro.

Mjo, det jag egentligen hade tänkt ta upp var något så enkelt som att det fanns en liten referens till wicca i det senaste avsnittet av Glee :)


Det fanns en några sekunders scen i slutet, och där på anslagstavlan, bland annonser om vegan club och art club och art club, fanns en liten poster med ett pentagram och texten "Wicca club". Jag tyckte det var rätt fint och anspråkslöst. Precis sådär "Ja, vi finns bland alla andra". Såsom jag ofta önskar att det skulle få vara..!
För att riktigt avsluta dethär inlägget med en skräll ska jag meddela att jag nu ska fortsätta se på Charmed ;) Blessed Be!

/Holly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar