onsdag 5 oktober 2011

Kelpaaks mä?

Jag överfölls just av ett sjukt behov av att få uppskatta mig själv. Fråga inte varför. Så kom jag på en grej som en par vänner skickade åt varann för jag minns inte hur länge sen, och tänkte att det kanske skulle vara en bra idé att hoppa på den vagnen.
Genom de senaste åren har jag kämpat lite med min självbild, och emellanåt kommer det stunder då man helst bara skulle vilja spika för alla världens speglar. Så därför presenterar jag här 10 saker jag gillar med min kropp!

  1. Den håller mig oftast frisk, jag blir sällan sjuk då andra blir det, och jag har ett ganska fint immunförsvar. Och då jag blir sjuk blir jag sällan jättesjuk.

  2. Jag har helt okej sångröst, och ännu mer uppskattar jag mitt gehör. Om det här nu är ett tillfälle att skryta så tyckte min violinlärare då jag var 10 att jag borde utbilda mig till pianostämmare ;P

  3. Jag har vackra nyckelben. Men sen igen tycker jag att nyckelben är vackra. Nyckelben och nackar. Men mina nyckelben är inte särskilt fula, och jag har faktiskt inte så stor insikt (höhö) i hur min nacke ser ut.

  4. Jag har stora ögon, och det tycker jag om.  Även om jag fick specialbeställa kontaktlinser i högstadiet, och min syn bara blir sämre.

  5. Jag har en för mig riktigt lagom stor byst. Jag tror det genom tiderna är den enda (de enda) delen/delarna av min kropp jag aldrig velat ändra på :P

  6. Jag har fungerande leder, kotor och muskler. Jag har aldrig lidit av något som skulle hindra mig från att röra mig som jag vill, och jag är hemskt glad för det.

  7. Jag har en s.k. Nymansk "bumba-reve". Och fastän nu både jag och lillasyster ibland roas över wiggle-potentialen i våra nedärvda bakdelar så är det ett faktum att jag utan tvivel fått flest komplimanger om min bak. Och en stor del av dessa från främlingar.

  8. Min känslighet. Den är en plåga och en skatt. Jag förbannar ofta mitt enorma beröringsbehov och min tendens att flyga i taket ifall nån går och pillar mig i nacken, men samtidigt är det hemskt skönt att veta att det enda som behövs för att göra mig på bättre humör är att nån kramar mig hårt eller stryker mig över kinden.

  9. Jag gillar min koordinationsförmåga, som åtminstone ibland visar upp sig. På bodystep-pass och i olika lekar. Till och med i så berusat tillstånd att jag inte först kom ihåg det dagen efter, var jag tydligen den snabbaste i "Johanssons potatisland" på hela kvällen :)

  10. Vad ska jag nu trycka ut som tionde punkt... Jag gillar väl kanske min kropps anpassningsförmåga, och återhämtningsförmåga. Att fastän jag förstört för den, och pressat den, och riktigt ärligt jobbat mot min kropp, så återhämtar den sig.


Jah.
Nu känns det lite bättre :) Jag utmanar alla som orkar och känner sig hugade att skriva 10 saker ni gillar med er kropp!

3 kommentarer:

  1. Hoho, vilken strålande idé! Jag präntar ner min lista här, om du inte har något emot det, eftersom jag inte har en egen blogg att skriva i. Om du har något emot, radera kommentaren vettja!

    Alltså, 10 saker jag tycker om med min kropp:

    1. Jag har långa, starka, vackra ben som bär mig dit jag ska.
    2. Mina ögon är stora och blå och jag har inga synfel.
    3. Jag har fina, välformade ögonbryn.
    4. Även om jag har långt ifrån en klassisk timglasform så är jag proportionerlig.
    5. Jag har en sångröst som lämpar sig bra för körsång.
    6. Jag har en utmärkt koordinationsförmåga, något som kommer till nytta både i fotboll och dans!
    7. Och på tal om ovanstående, så har jag rätt bra, vad ska jag kalla det, kroppskontroll? Om jag dansar magdans och bara höften ska röra sig och inget annat så kan jag röra på bara höften och inget annat.
    8. (Nu börjar det bli riktigt svårt.) Ja, hela jag är ju lång! Och det tycker jag om! Många centimetrar som är bara jag!
    9. Jag har välsignats med mammas rena hy, det vill säga jag har nästan aldrig finnar eller andra orenheter.
    10. Jag har söta smilgropar.

    Ja, jag var tvungen att tjuvkika lite på din lista för att få ihop tio punkter :-p
    Och inte var det jättelätt ändå. Men nu är de här i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Intressant nog, hur svårt det var att hitta tio punkter. Och framför allt att verkligen skriva ner dem utan en negativ biton. Att verkligen skryta på sig själv, säga "så här bra och fin är jag!". Sånt gör man ju inte ofta.

    SvaraRadera
  3. Härligt inlägg. Vi ska vara stolta över våra kroppar.

    Kram söta
    Lilitha

    SvaraRadera