måndag 19 september 2011

Mitt hus mitt slott

...och nu har mitt slott äntligen ett husaltare!

Eftersom  min "fosterkatt" begav sig hem till riktiga kattmatte för en par veckor sedan, och planen på att jag skulle ta hand om lillasysters kissekatt fram till jul inte blev av pga. allergier, så har jag inte längre nån ursäkt för att inte ställa i ordning mitt husaltare. Så, sagt och gjort, här i samma veva som jag dammsugit och diskat och plockat fram ett berg med filtar för min inneboende gäst för veckan, har jag brainstormat och plockat bland mina grejor och slutligen fixat ihop ett första försök. Eftersom kameran är återfunnen får ni till och med se bilder :)


Rätt enkelt, i mitt tycke. Ljus för Gudinnan och Guden (bägare och kronljus... oh you know the symbolics of it...), med min Artemis-porslinsdocka i mitten. För att hon alltsedan jag köpte henne på Cypern har suttit och vaktat mina preliminära altaren, och för att jag köpte henne just av den orsaken :) Jag kan inte tänka mig ett altare utan henne. Dessutom är Artemis min favoritgudinna. Ja, och sen har jag med de få symboler för fruktbarhet och skörd som jag kom att tänka på och redan hade hemma. Mitt porslinsägg, blombuketten i papper jag hade tänkt ge tillsammans med min Vargs dimissionspresent, en enorm kotte som jag hittade vid brändöbron och som jag haft vilande på altar-hyllan sedan dess, samt lite faktisk ekofrukt. Lite fånigt känns det att ha en banan på sitt altare, ska medges, men... ja, whatever works :P Men jag har ingen nyplockad frukt eller nybakt bröd att ställa fram. Och inget är slaget i sten. I vilket fall som helst lär jag ju ändra det efter att Mabon är över. Jag borde förresten ta och kolla när jag ska hinna fira Mabon i år.

Här ett lite närmare foto på Artemisdockan. Ja, och om nån undrar så sitter hon i en gammal liten träkista. Jag har två sådana som jag fått i present, och jag tyckte jag ville ha med ett av dem. Vanligtvis förvarar jag gamla småmynt i det, och jag iddes faktiskt inte ens ta bort dem, eftersom det ju på sina sätt kan representera fruktsamhet, skörd. Ekonomisk framgång..? Så ja, nu sitter hon på en bädd av fem- och tiocentar :P

Tog ett foto där man såg ankh-et på väggen också. Det är också en symbol som jag haft med på mitt altare och mina ritualer hemskt länge, och det kändes tomt att inte inkludera det på nåt sätt. Dessutom hålls det med sinitarra :) Även det är en present, den här gången av en högstadiebekant som varit till Egypten. Dvs, jag fick det medan jag ännu inte kände till wicca som religion eller begrepp, men ändå redan praktiserade magi.
Som det är nu står bordet jag använder som altare i ett hörn av mitt kök, därför syns en bit av köksgardinen :P Om jag kunnat välja skulle jag gärna ha det nånstans där jag spenderar mer tid, men det fungerar ändå bra som det är nu. Jag får bara minnas att inte ha ljus tända för mycket, för jag ser det inte från sängen/datorn/soffan. Ja, och sen hade jag också först lagt min allra första altarduk underst, en bit sot-nedsmutsad vitt linnetyg, men det såg bara dumt och konstlat ut. Nu har jag en svart dekorativ plast-tallrik underst, men det blev mest som stöd, så inte saker ska trilla av för lätt...

Yep. Litet steg mot en mer uppenbart wiccansk vardag, I guess. Jag minns att en fråga som ofta kommit upp i intervjuer jag gett är hur min tro syns i min vardag. Och jag har varit tvungen att svara att det inte syns särskilt mycket alls. Nu har jag åtminstone en sak som ändrat på den punkten :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar